08-03-07

er zijn dan toch nog tevreden klanten...

Twee op de drie kmo’s tevreden over De Post

2211depost2

 

Twee op de drie Vlaamse kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) zijn tevreden of heel tevreden over de dienstverlening van De Post. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van ondernemersorganisatie Unizo bij zevenhonderd Vlaamse kmo’s. Over de openingsuren van de postkantoren, de kostprijs en de stiptheid van de post, en de klantvriendelijkheid zijn er het vaakst klachten.

Uit de enquête, die werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau Marketing Development, blijkt dat 60 procent van de Vlaamse kmo’s tevreden is met de diensten van De Post en 5 procent zelfs heel tevreden. Elf procent zegt echter ontevreden te zijn.

Een van de topklachten is de hoge kostprijs voor het verzenden van brieven. Een kwart vindt dat de kostprijs voor het verzenden van standaardbrieven kan verbeteren. Ook de openingsuren (27 pct) en de bereikbaarheid (22 pct) van de postkantoren kunnen beter, aldus de kmo’s. Voorts vindt zowat een kwart dat zijn post niet snel genoeg (23 pct), of niet stipt genoeg (24 pct) geleverd wordt en 19 pct klaagt over de klantvriendelijkheid van de postdiensten.

De meerderheid (60 pct) van de kmo’s gebruikt altijd de priorvoorwaarden bij verzendingen. Vanaf mei 2007 kunnen brieven enkel nog aan deze voorwaarden verzonden worden, wat ,,voor de 40 pct ondernemers die soms of altijd gebruik maken van niet-prior-verzendingen een prijsverhoging betekent'', aldus Unizo.

De ondernemersorganisatie vreest nog een mogelijke tariefverhoging bij de liberalisering van de postdiensten in Europa, die gepland is op 1 januari 2009. Want hoewel ruim de helft van de kmo’s aan die liberalisering positieve gevolgen ziet, waarschuwt Unizo dat de liberalisering van de post in Zweden ,,resulteerde in een prijsdaling van 50 pct voor de grootgebruikers, maar een prijsstijging van 90 pct voor de kleinere gebruikers''.

Unizo benadrukt erover te zullen waken dat de kleinere bedrijven niet de dupe worden van de aangekondigde liberalisering.

De meeste kmo’s blijken volgens Unizo geen grote gebruikers van de postdiensten. Toch vindt 52 pct post ,,in beperkte mate onmisbaar'' en 33 pct ,,in grote mate''. Voor 15 pct is post niet langer noodzakelijk.

15:17 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: postman, postbode, facteur, unizo, pol, post |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.