10-03-07

Meer met minder...

Meer Post met minder kantoren en minder rode postbussen?

 

onderstaand stukje werd bijna precies 1 jaar geleden geschreven en is acteuler dan ooit...

 

Nog maar net hebben we het bruto-jaarloon van 830.000 Euro van gedelegeerd bestuurder van De Post Johnny Thijs met verbijstering moeten aanhoren of daar is al zijn volgende zet: een open brief aan de Belgische bevolking met de melding dat rode postbussen afschaffen en kantoren sluiten de dienstverlening ten goede komt. Begrijpen wie kan.

De aanloop tot deze maatregelen zat al in de CAO 2005-2006 (22 sept.05) en direct daarna het huwelijk tussen de Post en Post Danmark en CVC Capital (12/10/05). De Christelijke vakbond ACV-Transcom noemde deze CAO "een huwelijkscadeau voor de toekomstige partner." (Trends 29/09/05).

In de CAO krijgt Thijs vrijgeleide om de punten van het beheersplan uit te voeren met de regering en de privé partners (cfr. zich klaarmaken voor de concurrentie, het volledig opengooien van de markt in 2009).
Een "refocusplan", dat de personeelsleden (merendeel bedienden) zogenaamd de kans geeft om promotie te maken binnenin het bedrijf, maar dat niets anders is dan een poging om via examens statutairen van hun stoel te schoppen. Het sluiten van honderden kantoren, wat zorgt voor jobverlies en een sterk verminderde dienstverlening, met in de plaats 130 "Postpunten", winkels waar postproducten verkocht worden. Het is zoals naar een bakker gaan voor een kilo gemarineerde ribbetjes. Rode brievenbussen worden weggenomen, met de melding dat er in een straal van 500 meter nog wel eentje te vinden is voor het overgrote deel van de bevolking en in landelijk gebied in een straal van 1,5 km.

En schrijft Thijs nog: "bovendien kunt u ook altijd een brief meegeven met uw postbode." Maar Thijs verzwijgt wijselijk dat de postbode die door Geo-route nog meer gaat gechronometreerd worden, nog flexibeler en nog harder gaat moeten zwoegen en geen tijd gaat hebben om zich met de klanten bezig te houden.

Kwaliteit en klantvriendelijkheid
Momenteel geeft De Post voor al haar personeel een vorming over "kwaliteit en klantvriendelijkheid". Deze vorming werd reeds door verschillende betrokken personeelsleden op hoongelach onthaald. Achterliggende bedoeling van deze vorming is dat de grote veranderingen die door De Post doorgevoerd worden, gepromoot worden door de lesgevers. "De Post betaalt jullie goed, de privatisering is onvermijdelijk,..." Het verzet tegen de plannen van De Post en haar aandeelhouders van in het begin opsporen en in de kiem smoren. Dat is het doel van topmanager Thijs. Dat hebben reeds enkele personeelsleden mogen ervaren die tegen de gekleurde vorming ingingen.

Zoals een postbode met meer dan 30 jaar dienst verwoordde: "wat gaat Thijs mij leren rond klantvriendelijk gedrag, leg mij eens uit hoe dat kantoren sluiten en brievenbussen wegnemen, tot meer klantvriendelijkheid gaat leiden? Volgens de CAO van 2005-2006 zal ik binnenkort op pensioen kunnen gaan, maar wie zegt dat ze de leeftijd niet naar 60 jaar optrekken in de nieuwe CAO? "

 

En die CAO voor 2007-2008 is nu nog niet...

19:00 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: pol, post, postman, postbode, facteur |  Facebook |

Commentaren

Uit goed ingelichte bron vernomen dat de cao 2007-2008 komende week zal gekend zijn,nu gaat de discussie nog over de ziektedagen ,die de man van 830.000 euro voor zijn personeel wil verminderen.

Gepost door: luc | 11-03-07

De commentaren zijn gesloten.