16-03-07

een dagje bij de Deens Post...

post Denmarkwat voorafging lees je hier

De Deense Post test de brievendistributie nog op andere manieren. Dat maakt trouwens deel uit van haar goede werking: ze brengt de processen zo in beeld dat je op elk moment precies weet waar een probleem zich voordoet, en wie de verantwoordelijkheid draagt. Een postbode zal bijvoorbeeld gevraagd worden om aan de ingang van een bedrijvencentrum waar hij post bestelt met een toestelletje een barcode te scannen. Zo weet iedereen het tijdstip waarop dat gebeurde. Vele bedrijven hebben immers een contract met de Post voor een postbestelling vóór tien uur. Bovendien vragen ze soms dat de post niet in de brievenbus, maar wel aan de receptie wordt afgeleverd. Sinds kort huren grote bedrijven, zoals Carlsberg, ook zelf voltijds postbediendes in om de interne post in het bedrijf te verdelen.

'Diversificatie' zou dat heten in het bedrijfsjargon. Door de verdere liberalisering zal de Post haar positie trouwens moeten verdedigen. De Deense Post is niet zoals de bijna volledig geliberaliseerde Zweedse, waar de concurrerende bedrijven een andere kleur van postbus hanteren. Tegelijkertijd klampt de Deense Post zich ook niet wanhopig aan haar monopoliepositie vast. Ze onderzoekt andere en nieuwe vormen van dienstverlening. Scanning bijvoorbeeld: in opdracht van een bedrijf de brieven openen, ze scannen en per e-mail versturen, rechtstreeks naar de geadresseerde. Overschrijvingen kunnen zo geïntegreerd worden in het betalingssysteem van het bedrijf. Facturen aan overheidsdiensten worden op die manier afgehandeld. Ook bedrijven die sociale verkiezingen houden, doen soms een beroep op het systeem, zodat de resultaten meteen berekend kunnen worden. Het spreekt voor zich dat wie er werkt, op voorhand grondig wordt doorgelicht. De afdeling zelf, die zich bevindt in een van de vier sorteercentra, staat onder zware bewaking. Het is een afdeling in volle expansie.

Sluitingen

Minder goed gaat het met de kleine postkantoren. In totaal worden er vandaag nog dertig miljoen transacties per jaar uitgevoerd in de postkantoren, onder meer betalingen aan Danske Bank, waarmee de Post samenwerkt. Omdat dat aantal door het internetgebruik almaar afneemt, moest er vorig jaar alweer een aantal kleinere kantoren dicht: 52 van de 339 in 2004. Volgens de baas van de Post, Helge Israelsen is het 'een beweging die al jaren aan de gang is, en aanvankelijk was ze zeer omstreden: de wijken waar de kantoren dichtgingen, voelden zich in de steek gelaten. Maar we hebben de kantoren vervangen door postwinkels aan kiosken en in supermarkten. Dat zijn er intussen een zevenhonderdtal. De klanten zijn blijkbaar heel tevreden.'

wordt vervolgd...

 

18:55 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: pol, post, postman, postbode, facteur |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.