25-03-07

steeds minder kernactiviteiten...

2211depost2

 

De Post teert steeds minder op haar kernactiviteiten
 
DIENSTEN Het belang van de niet-kernactiviteiten steeg de afgelopen vier jaar van 38,2 tot 43 procent.

De Post heeft veel te laat het belang van diversificatie ingezien'', zegt Baudouin Meunier, de marketingdirecteur van De Post. Postgroepen uit de buurlanden, zoals TNT en Deutsche Post, hebben daarentegen al ettelijke jaren een belangrijke logistieke poot.

Maar de laatste jaren maakt De Post extra werk van de activiteiten die niet tot de kern behoren: het versturen van geadresseerde zendingen in ons land. Die andere activiteiten zijn onder meer de activiteiten van documentbeheer - door dochterondernemingen als Speos en Exbo - het versturen van pakjes, de ongeadresseerde zendingen en het internationale postverkeer.

De Post behaalde vorig jaar een omzet van 1,76 miljard euro, 6 procent meer dan vorig jaar. De groei in de kernactiviteiten bedroeg 3,3 procent, terwijl andere activiteiten, zoals ongeadresseerde post, een groei optekenden tot 14,5 procent. Twee derde van de groei die De Post vorig jaar realiseerde, komt op het conto van activiteiten waar het overheidsbedrijf concurreert met andere operatoren.

Een voorbeeld van dit laatste is de groei die Belgian Post International, de afdeling die verantwoordelijk is voor alle internationale post- en pakjesactiviteiten, de voorbije jaren neerzette. De omzet van die afdeling steeg de afgelopen zes jaar met 75 procent tot 349 miljoen euro vorig jaar.

Meunier is zeer trots op het contract om het Europese Publicatieblad te verzenden. Dat contract heeft een waarde van 9 miljoen euro. De Post staat bovendien op dit ogenblik op een shortlist van drie om een contract van 60 miljoen euro binnen te halen. Wie de opdrachtgever is, wil Meunier niet kwijt.

De Post zet ook volop in op documentbeheer. Dat gaat onder meer over het beheren van postkamers van grote bedrijven, over documenten die een bedrijf ontvangt onmiddellijk digitaliseren en zo elektronisch beschikbaar maken, tot het gecentraliseerd afdrukken en verzenden van documenten. ,,Het drukken van de doktersattesten is voor die laatste activiteit ons visitekaartje'', zegt Meunier. Hij geeft toe dat er begin dit jaar wat problemen waren, maar sinds februari wordt de termijn van negen dagen perfect nageleefd.

De pakjesactiviteiten van De Post groeiden vorig jaar met 6procent, terwijl de markt met 1 procent groeide. Een van de redenen daarvoor is de verkoop van producten via het internet. Die moeten bij de koper geraken en dat gebeurt vaak met De Post. Zo heeft De Post al enige tijd een verregaande overeenkomt met eBay. De Post bracht vorig jaar meer dan drie miljoen pakjes ter bestemming die via eBay werden verkocht.

De Post doet ook zware inspanningen om haar klanten te laten kiezen voor direct marketing, de geadresseerde verzending van reclamedrukwerk. ,,De media-investeringen in direct mail stegen vorig jaar met 1,6 procent, terwijl de andere media gemiddeld 0,9 procent achteruitgingen'', zegt Meunier.

11:11 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: pol, post, postman, postbode, facteur |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.