12-04-07

De Post... marcheer, zwijg... of...

Zwijgen 1

De Post: marcheer, zwijg en … toon een mooi beeld van uw onderneming of…
 
Mijn loopbaan laat mij vandaag toe een algemeen beeld weer te geven van de verscheidene aspecten van de onderneming : van wat geweest is, van wat er momenteel is, en van wat er bekokstoofd wordt.
Gedurende gans mijn loopbaan heb ik collega’s ontmoet voor wie de kwaliteit van het werk en de dienstverlening aan de gebruiker tot hun dagelijkse prioriteit behoorden.  Door het vervullen van zijn sociale en professionele taak werkte de postman mee aan het inlossen van het contract dat de Staat had overstaan van de bevolking.
Een groot aantal alleenwonende mensen – gepensioneerden of zieken -, voor wie de postman het enige contactpunt was met de buitenwereld, zouden kunnen getuigen hoe belangrijk de dienstverlening van dit “rijkspersoneel” wel was.
Uiteraard werd er over De Post dikwijls kritiek geuit, soms terecht maar
dikwijls ook ten onrechte. Hoe kon het ook anders in een onderneming die 45.000 personen te werk stelde? De kleine minderheid, die aan de basis van deze kritiek ligt, kan niet wegcijferen dat de meerderheid van de “postiers” dagelijks doorheen alle weersomstandigheden een ruime beroepseer tentoon spreidt.
Beetje bij beetje werd de opdracht van het postpersoneel derwijze aangepast dat de arbeidsrentabiliteit het voornaamste criterium geworden is de concurrentiele omgeving met de andere Europese postbedrijven. Om het aantal postmannen en sorteerders te kunnen verlagen … werden de uitreikingsronden verlengd… en dit alles zonder rekening te houden met de leeftijd en de gezondheidstoestand van de personeelsleden.
De toename van het werk en de verhoogde rentabiliteitseisen hebben ervoor gezorgd dat het sociale karakter en rol van de postman-uitreiker in belangrijk mate werden uitgehold. Dat het imago van zijn functie is verbleekt is niet zijn schuld.  Dit is te wijten aan een Directie die zich helemaal overgeeft aan de wetten van de mededinging.  Dat was reeds duidelijk te merken in de eerste fase van Georoute … en er komen er nog.
In de centrale diensten gaat het er niet beter aan toe. Na uit het sukkelstraatje in de informaticadiensten te zijn geraakt is De Post er toch in geslaagd zich te moderniseren op het vlak van hard- en software.  De rentabiliteit is ook de voornaamste drijfveer geworden in de centrale diensten van deze onderneming die uitgegroeid is tot een naamloze vennootschap van publiek recht.  Het verwachtte opengooien of de liberalisering van de postmarkt noopt tot het gebruik van nieuwe spelregels die vergelijkbaar zijn met deze van de distributiesector...

 

vervolg later... 

12:17 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: pol, post, postman, postbode, facteur |  Facebook |

Commentaren

Dag Pol Hartelijk bedankt voor je bezoekje!
Geniet van je kopje koffie en het zonnetje!
Fijne donderdag nog!
Groetjes van Miek

Gepost door: Miek | 12-04-07

Om ziek van te worden! De klanten en het personeel worden het slachtoffer van deze liberaliseringsdrang. Het word hoog tijd dat het begrip "winst" eens op een andere manier bekeken word.
Groetjes,
PostmanX

Gepost door: Postmanx | 12-04-07

De commentaren zijn gesloten.