23-04-07

Gratis post...

Gratis brieven en kaarten versturen
Een kaartje of brief kan je vanaf vandaag gratis versturen. Via gratis-post.nl kan iedereen vijf tot tien van tevoren gefrankeerde enveloppen bestellen. Deze kunnen gewoon gebruikt worden voor de privépost. Het enige verschil is dat op de achterkant van deze enveloppen een advertentie staat.

“Het is een nieuwe vorm van adverteren”, legt initiatiefnemer Stanley Schot uit. Hij kreeg het idee voor deze vorm een klein jaar geleden, samen met vriend en mede-directeur Michael Leentjes. Sinds 1 januari hebben ze hun banen – die totaal niet in de reclamewereld lagen – opgezegd en zijn ze actief begonnen met het opzetten van hun .

Sinds maandag zijn ze online. “En het loopt storm”, vertelt Schot zowel enthousiast als verwonderd. “Al sinds we in januari bekend maakten wat we van plan waren, zijn de reacties eigenlijk overweldigend. We hebben al de TWINK Award gewonnen voor het meest innovatieve idee en internationaal veel pers gehaald. We stonden zelfs op de voorpagina van een Japanse krant!”

Wie in aanmerking wil komen voor de enveloppen moet op de site zijn gegevens achterlaten en ontvangt dan elke week een nieuwsbrief met nieuws van de site en de adverteerders. “Het is dus niet zo dat we de adressen doorverkopen”, benadrukt Schot. “Dat mag niet eens en we zouden het dus ook nooit doen. Deze brief is het enige wat ze ontvangen.”

E-mail
Inmiddels hebben 123 adverteerders belangstelling getoond. En op de eerste dag alleen al hebben 4200 mensen een gratis pakketje enveloppen aangevraag. Dit geeft volgens de initiatiefnemer wel aan dat het versturen van gewone brieven nog lang niet door de e-mail is verdrongen.

“Mensen versturen nu minder omdat ze vaak geen postzegels bij de hand hebben en een mailtje sneller is. Of ze versturen weinig post en hebben geen zin om daarvoor een velletje van tien zegels – want je kan ze niet per stuk kopen – te halen. Of ze schrijven juist heel veel en vinden het toch wel duur worden. Voor hen is dit de ideale oplossing.”

Omdat het nu nog om een pilot gaat, krijgen aanvragers enveloppen met vier verschillende soorten ontwerpen (bijvoorbeeld een grote advertentie, of vier kleine). Aan de hand van een enquête wordt in september bepaald met welke vorm Leentjes en Schot definitief verder gaan.

Verenigingen
Deze maand worden de diensten van de site ook uitgebreid. Dan kunnen namelijk ook verenigingen en organisaties als het Wereld Natuur Fonds gratis mailing rondsturen. “Adverteerders kunnen zich dan heel specifiek richten op een doelgroep: bijvoorbeeld tennissers, amateur-fotografen of dierenliefhebbers.” In januari volgt de laatste stap: post van en naar bedrijven.

Een andere, voor Schot totaal onvoorziene, ontwikkeling volgt al over twee maanden: dan opent ook de eerste site in België. “We hebben nog veel verzoeken vanuit andere landen liggen. Dit is echt wonderbaarlijk. We dachten dat we een goed idee hadden, maar dat het meteen zo’n vaart zou krijgen, dat hadden we echt niet verwacht.”

16:56 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: pol, post, postman, postbode, facteur, gratis-post |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.