29-05-07

Directeur postzegeluitgiften gaat op pensieon...

wim kempenaers

'Wij maken de mooiste postzegels van de wereld'
Directeur postzegeluitgiften Frank Daniëls gaat met pensioen
 'Voor 52 cent geven wij de mensen toch veel plezier met onze postzegels', vindt Frank Daniels. Op 1 juni gaat de directeur postzegels en filatelie van de post met pensioen. Tijd voor een gesprek.

Daniëls is bij de Post aan het loket begonnen en zoals dat toen ging via bevorderingsexamens opgeklommen tot bureelchef, kaderlid en via het kabinet van minister van Post Paula D'Hondt naar de directie Filatelie waar hij in 1994 directeur werd.

We praten met een gelukkig man. 'Mijn overheersende gevoel is dankbaarheid', zegt hij. 'Op 44 jaar ben ik 20 jaar in de filatelie bezig geweest. Het was ongemeen boeiend, want via postzegels leer je de hele wereld kennen. In deze job mag je geen manager zijn. Je moet interesse hebben voor van alles, de drive hebben. Maar vergis je niet, je moet natuurlijk ook je cijfers halen.'

U hebt een kleine revolutie meegemaakt. Vroeger was een postzegel een postzegel, nu zijn het halve kunstwerkjes.

'Ik heb twee revoluties meegemaakt. Ik heb een revolutie ondergaan, van het bestuur der Posterijen afhangend van het ministerie van Verkeerswezen tot wat we vandaag zijn, en ik heb zèlf een revolutie teweeggebracht in de filatelie: in 1989 was ik de drijvende kracht achter de eerste gemeenschappelijke uitgifte met een ander land, namelijk Nederland. Wij hebben in die periode andere accenten gelegd. Wat de Belgische zegels betreft is het altijd mijn visie geweest zegels uit te geven die ook de niet-verzamelaar aantrekken. Toen we Kim en Justine uitbrachten, liep heel Bree naar het postkantoor om hun Kim op een postzegel te hebben. Ik ben ook nogal fier op onze jeugdwerking, met Stampilou, een jeugdclub voor kinderen. Dat kost 22 euro per jaar, waarvoor ze negen clubbladen krijgen, de zegels en een stripreeks. Daarin draaien jaarlijks zo'n 5.000 kinderen mee. Ook in het visuele zijn we revolutionair geweest. Zo zijn we een reeks This is Belgium begonnen. Dit jaar ging die over wetenschappers, volgend jaar over muziek.'

We lazen onlangs in een Nederlandse krant over experimenten met een gratis postzegel, door reclame op de achterkant van een enveloppe ze zetten. Ziet u het bij ons gebeuren?

'Neen. Maar Never say never, zei James Bond hé. Er lopen in sommige landen inderdaad wel zo'n experimenten. In Finland bijvoorbeeld kan je de binnenruimte van de zegel afhuren, maar wij zullen dat nooit doen.'

Je hebt toch 'mijn zegel'?

'Dat is hetzelfde niet. Dat is een vignet naast de zegel. Dat loopt goed, dat is echt een groeipool. Het is de emotie hé. Je betaalt het emomoment. Ik heb voor mijn kleinzoontje elk jaar een andere foto laten maken, en hij zendt dat dan naar de andere opa. Voor 52 cent heb je toch heel wat plezier.'

Wat is het mooiste moment uit uw carrière?

'Waar ik het meest fier op ben is het feit dat ik door zijne majesteit commandeur in de kroonorde benoemd ben wegens persoonlijke verdiensten. Dat was samen met Paula Semer.'

Niemand heeft dan ook de beeltenis van de koning zoveel verspreid als u?

'Ik denk niet dat het te maken heeft met het populariseren van de koninklijke familie, dan wel met het op de postzegel zetten van ons land, ons patrimonium, onze cultuur, de waarden waar we achter staan.'

Waren er ook pijnlijke momenten?

'Ja, ten tijde van Frans Rombouts hebben we het zeer moeilijk gehad. Wij, en De Post in het algemeen hebben veel te danken aan de politieke beslissing om Rombouts te vervangen door Johnny Thijs. We waren niet goed bezig. Op filateliegebied moet je een zekere credibiliteit hebben. Met alle respect voor K3, maar moeten we die op een postzegel zetten als ze een hit hebben? Ik heb mij daar met hand en tand tegen verzet. Je moet toch een beetje sérieux houden.'

Wat is er gebeurd met het museum van de Post?

'Dat is door Frans Rombouts gesloten en die beslissing is niet herroepen. Persoonlijk betreur ik dat. We hadden alle postzegels ter wereld, die liggen nu in Mechelen. Die bibliotheek gaat naar het nieuwe huis van de filatelie in Jette, waar ook de bibliotheek van de Koninklijke Landsbond der Belgische Postzegelkringen is ondergebracht, en waar de filatelisten ze kunnen raadplegen. Het is ook de maatschappelijke zetel van de Belgische Academie voor Filatelie, van de Landsbond van Postzegelkringen en van de VZW Propost, een vereniging zonder winstbejag gecreëerd in 1965 om de filatelie te bevorderen.'

Maken wij goede postzegels?

'Wij maken de beste postzegels ter wereld. Omdat de kwaliteit en de diversiteit heel groot zijn. Wij hebben ook veel aandacht voor pluralisme. Wij hebben een aantal zaken op postzegel die in sommige landen niet kunnen. Volgend jaar geven we een zegel uit over 200 jaar joodse consistorie in België. Er komt er ook één over de loges in België. Je moet die openheid hebben.

'Nog één van de zaken waar ik fier op ben: in 2001 hebben we met Marokko een gemeenschappelijke uitgifte gedaan, gemaakt door een Marokkaanse vrouw, met de basiliek van Koekelberg op de voorgrond, en de moskee van Casablanca op de achtergrond en als thema religieuze tolerantie. Is dat niet fantastisch?'

'Nog een voorbeeld. Ken je Yvonne Nevejean? Zij was onder de oorlog voorzitter van Kind en Gezin, zij heeft meer dan duizend joodse kinderen gered. Niemand weet dat, maar wij filatelisten wel, door onze reeks beroemde vrouwen. Door die uitgifte is er op de ULB een reünie geweest van die kinderen. Dat was een heel emotioneel moment.'

Filatelisten zeggen dat u hen op kosten jaagt, met al uw uitgiften.

'Wij geven eerst en vooral zegels uit voor het frankeren. Als mensen zeggen: ik verzamel dat niet meer, dan is dat hun zaak. Wij maken frankeermiddelen, dat is al.'

Maar u legt het er toch ook op aan dat er gespaard wordt?

'Daarvoor ben ik betaald, dat is onze job. Een postzegel is een betaalmiddel om uw brief van a naar z te brengen. Maar historisch is dat uitgegroeid tot de nummer één van de verzamelhobby's. Dat betekent voor De Post ook een grote bron van inkomsten: wij moeten ervoor zorgen dat de post frankeerwaarden krijgt op een zo economisch mogelijke manier, en dat die een meerwaarde hebben voor het filatelieluik, want dat brengt ook geld in het laatje en ten derde is die postzegel ook de brand, het kwaliteitslabel van De Post -en voor een stukje ook van ons land.'

De filatelie brengt op, zegt u, kan u daar een cijfer op plakken?

'Wij draaien een omzet die schommelt tussen de 32 en de 38 miljoen euro per jaar, enkel aan verzamelaars. De winstmarge daarop is behoorlijk groot: wij vragen de frankeerwaarde van 52 cent en moeten geen brief brengen. In sommige kleine landjes is dat echt een grote bron van inkomsten.'

Van die landen waar enkel verzamelaars van gehoord hebben door de mooie vlinders op de zegel?

'Bijvoorbeeld.'

Maar het blijft toch duur voor wie alle zegels wil.

'Verzamelaar ben je of ben je niet. De enige manier om van gelegenheidsverzamelaars toegewijde hobbyisten te maken, is zorgen voor een zo divers mogelijk programma. De consument wil frankeerwaarde, en liefst een mooie zegel, maar dat is subjectief. Vandaag de dag moet hij ook zelfklevend zijn. Je moet daar als bedrijf op inspelen. Je draagt niet iedere dag dezelfde cravate en plakt dus ook niet dezelfde zegel. Noem mij maar eens een hobby waarvoor je met 80 euro per jaar toekomt. Ik ben met mijn kleinzoon naar de zoo geweest: 16 euro toegang, dan zit je met twee al aan 32 euro. Of ga eens met vier mensen naar de cinema.'

'Waar het schoentje wringt, is dat de verzamelaars zichzelf in moeilijkheden brengen: ze verzamelen in blokken van vier, of met datumdruk. Kijk ook eens wat ze op veilingen uitgeven. Hoor je daar één filatelist over klagen?

'We krijgen ieder jaar 150, 200 aanvragen. De grootste zeurpieten zijn de filatelisten zelf. Voortdurend zegt iemand me: Frank, ge moet eens een reeks uitgeven over… Ik zeg dan: doe een aanvraag en we zullen het onderzoeken in de filatelistische commissie. Daar zitten postmensen in, historici, handelaars, verzamelaars, een derde vrouwen, de helft Vlamingen: zij onderzoeken al die aanvragen en leggen hun advies voor aan de leiding van De Post.'

'De filatelisten die zeggen dat we te veel uitgeven, zitten naast de kwestie.'

Gaat het verzamelen vooruit of achteruit?

'Het gaat overal achteruit in de hele wereld, maar bij ons valt dat nog mee. De achteruitgang is puur demografisch: de generaties die het postzegel verzamelen groot gemaakt hebben, sterven uit. Toen ik opgroeide in de fifties, waren er weinig vrijetijdsbestedingen. De grootste boom is gekomen tijdens Expo 58, door het internationale karakter: je had postzegels van dat land, en dat land, dat was plezant: je kon de wereld afreizen met postzegels. Nu kan je dat vanuit je zetel met National Geographic. Het zijn andere tijden.'

20:15 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: pol, post, postman, postbode, facteur |  Facebook |

Commentaren

Huis van de Filatelie Beste,
Kunt u me zeggen op welke dagen en uren de bibliotheek van "Huis van de Filatelie" open is ?
Is dat direct toegankelijk ? Moeten/kunnen bepaalde werken vooraf opgevraagd worden ter inzage ?
Met vriendelijke groet,

Ghislain.

Gepost door: Ghislain Segers | 01-10-08

De commentaren zijn gesloten.