11-10-07

weer iets nieuws... Parcels& Express...

De Post voegt pakketdiensten Taxipost en Kilopost samen

De Post neemt haar verlieslatende dochterbedrijf voor expreszendingen Taxipost opnieuw onder eigen vleugels. Samen met Kilopost gaat Taxipost de pakkettenafdeling van De Post vormen. Het postbedrijf neemt alle contracten van Taxipost over. Van vakbondszijde spreekt men van een "logische en verwachte beslissing". Taxipost en Kilopost gaan samengevoegd worden in de nieuwe afdeling "Parcels & Express" van De Post. Dat heeft vooral gevolgen voor Taxipost, dat nu nog een volledig eigen infrastructuur heeft, zo legt woordvoerder Fred Lens van De Post uit.

Integratie in brievenpostafdeling
Het behandelen van alle pakketten zal tegen half 2008 geïntegreerd worden in de brievenpostafdeling. Dat betekent dat de pakketten samen met de gewone brieven behandeld zullen worden in de sorteercentra, zoals nu al gebeurt met Kilopost-pakketten zoals de bekende Postpacs. Expreszendingen die nog dezelfde dag ter plaatse moeten zijn, zullen nog altijd door chauffeurs rondgebracht worden, aldus nog Lens.

Geen banenverlies
De Post benadrukt dat de ruim vijfhonderd mensen van Taxipost niet voor hun baan moeten vrezen. "Alle contracten worden door De Post overgenomen. Voor elke medewerker zal persoonlijk bekeken worden wat de mogelijkheden zijn, zoals bijvoorbeeld aan het werk gaan in een sorteercentrum of dichter bij huis", zegt Lens.

"Schaalvoordeel creëren"
Het samenvoegen van de pakjesgerelateerde activiteiten moet toelaten om "het noodzakelijke schaalvoordeel te creëren, een coherent geheel van diensten aan te bieden en de dienstverlening aan de klanten te stroomlijnen", aldus De Post. Taxipost groeide de voorbije jaren wel in volume en omzet, maar bleef steeds verlieslatend. Samen verdeelden Kilopost en Taxipost 25 miljoen pakjes in 2006. Alleen de merknaam Taxipost zal overblijven.

"Sterke ambities"
"Wij hebben sterke ambities voor de groeiende pakjesmarkt. Het is dan ook van zeer groot belang voor de toekomst van De Post dat wij in dit domein ons marktaandeel vergroten. De kostenvermindering die we nu boeken en de betere dienstverlening zullen daar beslist toe bijdragen", stelt Johnny Thijs, de gedelegeerd bestuurder van De Post, in een persbericht.

"Verwachte beslissing"
Bij de socialistische vakbond ACOD spreekt men van een verwachte beslissing. "Taxipost was nog steeds verlieslatend. We zijn ervan overtuigd dat er geen beter netwerk is om pakjes te verdelen dan dat van De Post en haar postbodes en dat dit de goede manier is voor Taxipost om te overleven", zegt vakbondsman Jozef De Doncker. "Er is bij het personeel wel ongerustheid over de manier waarop het geïntegreerd kan worden in De Post".

17:35 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

en wat nu? Hey, ik werk al bijna twee jaar bij taxipost, en we hebben zojuist dit nieuws ook ontvangen. Nu over het teruggaan naar de post van de contracten is echter niet iedereen tevreden, zijn we daar niet juist vijf jaar geleden van weggegaan? En er zijn ook geen concrete voorstellen gedaan naar onze mensen toe, enkel vage doelstellingen. Spijtig dat we een leuke job zo moeten zien verdwijnen.

Gepost door: Steve Benoit | 11-10-07

bedrogen De post krijgt alleen de naam taxipost terug en het personeel. Het product D+0 wordt afgeschaft en voor een D+1 zal de klant kunnen bellen tot 12 uur. voor wie later belt zal het waarschijnlijk een D+2 worden (weg service en weg klanten) .
Voor grote klanten zal men nog altijd met zelfstandigen werken en eurosprinter. Besluit, de post krijgt een lege doos terug en zijn statutairen. De contractuele waarvoor geen job beschikbaar is zullen eind 2008 ontslagen worden

Gepost door: de rooie | 12-10-07

De commentaren zijn gesloten.