17-10-07

over het charmeoffensief

vision_nl_3_big
Post lanceert charmeoffensief
Reclamecampagne moet vertrouwen herwinnen van personeel en klanten

Met een grootscheepse reclamecampagne wil De Post zijn geblutste imago opkrikken. De grote moderniseringen bij het overheidsbedrijf baarden de voorbije jaren zowel klanten als personeel grote zorgen.

Met paginagrote advertenties in alle kranten lanceerde De Post gisteren zijn Wie anders?- reclamecampagne. Het doel: klanten en personeel geruststellen. Sinds 2002 - het jaar waarin de cijfers van De Post dramatische wendingen aannamen - werden stelselmatig moderniseringen en veranderingen aangekondigd, die zowel intern als extern veel vragen opriepen. Als een rode postbus uit het straatbeeld verdwijnt of wanneer een postkantoor gesloten wordt, voelen veel mensen zich daar persoonlijk bij betrokken.

'Met deze campagne willen wij duidelijk maken waar wij voor staan', zegt woordvoerder Piet Van Speybroeck. 'Elke dag komen wij langs elke brievenbus in België. Ondanks de vele veranderingen willen we dat blijven doen. We zitten weer op het juiste spoor. De kosten zijn gedrukt, het aantal klachten daalt. De Post staat er opnieuw goed voor en dat willen we bij onze klanten en ons personeel benadrukken. Deze campagne moet het geschonden vertrouwen herstellen.'

Maar ondanks dit goednieuwsverhaal wijst de slogan Wie anders? op een zekere onrust: met de vrijmaking van de postmarkt in het vooruitzicht heeft het overheidsbedrijf binnenkort met stevige concurrentie te kampen. Het Nederlandse TNT heeft al onomwonden zijn interesse in de dichtbevolkte Belgische markt bekendgemaakt.

'De liberalisering is geen niéuwe uitdaging', reageert Van Speybroeck. 'We weten al een tijdje dat die er onvermijdelijk aan komt. Vandaar ook al die veranderingen, waar we zo hard aan werken. Natuurlijk willen wij dat onze klanten achter ons staan, want wie anders zal voor zo'n universele dienstverlening zorgen dan wij?'

Dat De Post na al dat slechte nieuws van de afgelopen jaren nu met een imagocampagne op de proppen komt, is geen toeval. Het Europees parlement beslist de voorbije zomer de vrijmaking van de postmarkt met twee jaar uit te stellen. 2011 in plaats van 2009 biedt De Post nog wat extra ademruimte. De druk is van de ketel en het moment is gekomen het publiek met een charmeoffensief voor zich te winnen.

Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, Bruno Tuybens (SP.A), steunt deze campagne volop. 'De liberalisering is geen positief verhaal voor de consument. Voorbeelden uit het buitenland leren dat de prijzen zichtbaar stijgen bij een vrije postmarkt. De vernieuwingsoperatie bij De Post was broodnodig om geen vogel voor de kat te worden.'

'Die oefening is zo goed als afgerond, zonder naakte ontslagen of drastische incidenten. Een postkantoor sluiten is uiteraard nooit leuk, maar we hebben dat altijd opgevangen met degelijke alternatieven. Nu moet De Post die extra tijd vóór de liberalisering gebruiken om de klant voor zich te winnen en het personeel gerust te stellen.'

12:30 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.