05-12-07

plannen directie...

De Post:  plannen directie
Postbaas wil ritme van 1.000 – 1.500 jobs minder per jaar aanhouden
Eind oktober maakte de directie van de Post bekend hoe het bedrijf zich zal voorbereiden op de totale “vrijmaking” of “liberalisering” van de postmarkt in 2011. Deze veranderingsprojecten, die reeds aan de gang zijn sinds 2003, hebben de dienstverlening, sociale rol en werkonstandigheden van het postpersoneel niet verbeterd. Integendeel! 

Sinds de aanstelling van Johnny Thijs als nieuwe postbaas in januari 2002 en de aanstelling van Bernard Delvaux als tweede man in januari 2004 (Delvaux was voorheen verantwoordelijk voor de reconversie BEST bij Belgacom, goed voor een verlies van 5.000 jobs), zijn de “hervormingen” op kruissnelheid gekomen.

Voor de periode 2008-2012 voorziet de directie voor het verkoopnet - retail:


650 postkantoren en 650 postpunten. Dit betekent dat nog eens 650 kantoren zouden sluiten! En Thijs stelde dat slechts 300 kantoren winstgevend zijn...
Voor pakjes en express werd de samenvoeging van kilopost en taxipost aangekondigd
Op 4 februari wordt een nieuwe tariefverhoging voorzien: priorzegels zullen voortaan 0,54 euro kosten
Voor Mail wordt het logistieke netwerk “geoptimaliseerd”. De huidige mailkantoren zullen omgevormd worden tot:


150 operationele platforms waarin de distributie activiteiten voorbereid worden en vanwaar de rondes die complexe (?) activiteiten bevatten zullen vertrekken. Met complexe activiteiten bedoelt men pensioenen, aangetekende zendingen, zendingen tegen terugbetaling...
1500 distributiedepots van waaruit de eenvoudige uitreikingsactiviteiten zullen georganiseerd worden. (zza: zendingen zonder adres).
De 5 nieuwe sorteercentra zullen meer en meer briefwisseling sorteren volgens het principe van de rondesortering. Daardoor zal het voorbereidingswerk van de postbodes verminderen. De vrijgekomen tijd zal niet gebruikt worden om de werkdruk te verlagen, maar om een nieuwe aanval in te zetten op de postbodes. Die zouden vervangen worden door postbezorgers die aan een (nog) lager loon en met minder sociale voordelen zouden werken.

Thijs verweet de concurrenten eerder dat ze zich enkel op de redenbale delen van de postmarkt richten met het gebruik van extreem goedkope arbeidskrachten die in de sociale uitverkoop worden geplaatst. De Post doet net hetzelfde. Van hypocrisie gesproken!

De rondesortering vermindert niet alleen het voorbereidend werk, het zal ook gevolgen hebben voor de nachtdiensten. Die zouden op een asociaal uur (0u05, 3u, 4u) moeten beginnen werken met een gedeeltelijk verlies van de nachtpremie. Bovendien zijn dat uren waarop je best niet afhankelijk bent van het openbaar vervoer om op je werk te raken.

Deze voorstellen zorgden reeds voor stakingen in de nachtdiensten in het Brusselse: vooral te Brussel 1 Stad, maar ook te Brussel 2 Laken, Brussel 3 Schaarbeek, Brussel 4 Etterbeek, Brussel 7 Anderlecht, Brussel 8 Ganshoren, Sint-Agatha-Berchem, Koekelberg en Brussel 21 Sint-Joost-Ten-Node. Er waren ook stakingsacties in Antwerpen 1, Schilde, Nijlen, Luik X,...

In haar laatste reclamecampagne stelt De Post: “Wie Anders?” Wij stellen ons de vraag: Wie anders dan het personeel is het slachtoffer van de zoveelste herstructurering? Onder het motto van een volumedaling op de briefwisseling worden besparingen opgelegd. De briefwisseling tussen particulieren neemt effectief af, maar het totale volume aan briefwisseling neemt toe door geadresseerde reclame en buitenlandse post.

In het eerste semester van 2007 steeg de omzet met 4% tot 1.137 miljoen euro. Het leverde Thijs als gedelegeerd bestuurder een premie van 100.000 euro op, dus de cijfers zullen hem wel bekend zijn. Terwijl Thijs 100.000 euro premie kreeg, kondigde hij al aan dat hij ook de komende jaren 1.000 tot 1.500 jobs minder wil bij De Post. Bovendien zal bespaard worden op de lonen door postbezorgers in te zetten. En we durven gerust wedden dat de eindejaarspremie van de gewone postmensen niet in de buurt zal komen van de premie van Thijs.

20:00 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) | Tags: pol, post, postman, postbode, facteur |  Facebook |

Commentaren

Pol, Een reclamecampagne zoals 'Wie anders' is een grote uitgave voor De Post. Maar de mensen die zich elke dag door weer en wind inzetten voor hun bedrijf, krijgen weinig zekerheid naar de toekomst toe. Het zijn deze bekwame postbodes die de klanten nodig hebben. Ik denk dat het sociaal aspect van de dienstverlening zeer belangrijk is voor onze samenleving. Met de hulp van gemotiveerde en tevreden werknemers kan De Post wellicht zijn marktaandeel behouden...
Groetjes van Daisy en een knuffel van Donna

Gepost door: Daisy | 05-12-07

op je reactie inderdaad, lang leve de postbode!

Gepost door: beesken | 06-12-07

De nieuwe sorteercentra zullen dus geleidelijk aan instaan voor de postsortering op ronde. Ik vraag me af hoe ze dat zullen klaarspelen. Mijnheer Thijs kijkt natuurlijk naar Nederland waar dit inderdaad wel gebeurt. Vergeet niet mijnheer Thijs dat Nederland een heel efficient postcodesysteem heeft : vier cijfers en twee letters. Dus een bepaalde straat heeft per ongeveer 50 huisnummers een eigen postcode. Dan kan je inderdaad volgens straat sorteren hoor, hetzelfde voor postbusnummers die hebben ook per 50 nummers een eigen postcode. Daardoor kan je bijvoorbeeld als afzender op je brief gewoon je postcode zetten en huisnummer , en ja hoor : dat is gelinkt aan een adres. Schrijf je in Nederland bijvoorbeeld als je afzenderadres gewoon 1200AE232 , dan weet men dat het hier postbus 232 te hilversum is , of 7481CX10 , dan weet men dat men hier te maken heeft met de Bevertstraat in Haaksbergen huisnummer 10.
Dus men gaat in België ook maar sorteren op ronde in de sorteercentra. Neem nu bjvoorbeeld het sorteercentrum te Gent , goed voor West- en Oostvlaanderen. Sorteer maar voor alle gemeenten in dat sorteercentrum op straatnaam. Ik zie het al gebeuren , stukken voor bijvoorbeeld de Langestraat in Brugge , per ongeluk gesorteerd voor de Langestraat in Oostende.Misschien kan de heer Thijs (met behoud van zijn hoge uitkering) zijn bureaustoel eens ruilen en een tweetal jaren zelf meedraaien op terrein , inclusief postbode spelen in regen en wind.Waarmee ik enkel wil zeggen dat er veel beslissingen genomen worden vanuit ivoren torens door mensen die niet eens weten hoe het reilt en zeilt in de werkelijkheid.

Gepost door: piet | 07-12-07

beloond om te floppen Het is jammer maar helaas de top van De Post heeft de ene bok na de andere geschoten en wordt daar dan nog fenomenaal voor beloond.
In plaats van op zoek te gaan naar een echte reconversie hebben ze miljoenen en miljoenen uitgegeven om bank en verzekeraar te worden. Dit in een markt in volle consolidatie.
De Bank van de post heeft geen gekwalificeerd personeel noch management. Ze hebben geen echte Back-Office en moeten voor alles beroep doen op derden.
Een dochter van Fortis verzorgd de financieringen een andere financier verzorgd de hypothecaire leningen en Fortis zelf ontwikkelt de beleggingsproducten.
M.a.w De Post is een kleine makelaar die hier en daar een habbekrats ontvangt maar het meeste nog mag afstaan aan bovenvermelde bedrijven. (de post verdient er het zout op z’n patatten niet mee) Het ziet er niet mooi uit voor de mensen binnen retail.
Hoe kun je in godsnaam zo blind zijn?
De Post had (inderdaad had) de beste positie in België om als distributiebedrijf te groeien. Een fijnmazig netwerk van adressen, verspreid over het ganse land.
Het mismanagement binnen het postbedrijf heeft ervoor gezorgd dat D Post in deze nog immer groeiende markt nauwelijks aan bod komt.
triestig

Gepost door: Mac Aroni | 08-12-07

De commentaren zijn gesloten.