01-04-08

de twee gezichten van TNT...

tnt
De twee gezichten van TNT

TNT is boos. Het postbedrijf zou door Deutsche Post van de Duitse markt geweerd worden. Maar op de Nederlandse thuismarkt is TNT ook niet zo dol op nieuwkomers.

In Nederland is TNT stevig marktleider en op één gebied zelfs nog een ouderwetse monopolist. In Duitsland daarentegen is de postberzorger een nieuwkomer die zich moet invechten op de markt. En daarbij zegt TNT zo veel tegenwerking te krijgen dat het nu bij de Europese Commissie (EC) een klacht heeft ingediend.

De klacht richt zich tegen de minimumloonverhoging die Deutsche Post overeenkwam met een grote vakbond en is goedgekeurd door de Duitse overheid. Die verhoging – van 7,50 euro naar 9,80 euro – heeft niets te maken met sociale overwegingen, zegt TNT. Er is een ‘doelgerichte poging om TNT van de markt te weren’, zo stelde het bedrijf gisteren in een opgewonden verklaring. ‘Het hele liberaliseringsproces is in gevaar.’

Grappig genoeg is de situatie in Nederland precies tegenovergesteld. Hier gedraagt TNT zich als de voormalige staatsmonopolist die de kleintjes er graag onder wil houden. Hoewel in Duitsland groot voorstander van een soepele liberalisering van de postmarkt, constateert TNT met tevredenheid dat de laatste stap van de liberalisering hier al drie keer is uitgesteld, de laatste keer in december met als argument dat TNT het zo moeilijk heeft in Duitsland.

Een groot en lucratief gedeelte van de markt – geadresseerde briefpost tot 50 gram – is nog altijd het exclusieve terrein van de TNT; volgens critici het resultaat van een succesvolle lobby in Den Haag, waar topman Peter Bakker de weg wel weet.

Bakker zegt in interviews helemaal niet tegen concurrentie te zijn, maar voegt daar wel wat vriendelijks aan toe. ‘De twee andere spelers in Nederland – Selekt Mail en Sandd – verzieken de markt. De hoogwaardige arbeid van TNT is bij hen verworden tot laagwaardige arbeid’, riep Bakker in NRC Handelsblad.

Daarmee doelde de bestuursvoorzitter op de inzet van postbezorgers die niet in vaste loondienst zijn conform de cao, maar in tijdelijke dienst. Die arbeidskrachten zijn vanzelfsprekend goedkoper en voor de nieuwkomers de manier om te kunnen concureren met het veel grotere TNT. Sandd en Selekt Mail hebben nu ongeveer zeven procent van de markt veroverd.

TNT is ook een rechtszaak gestart tegen de Duitse staat, die het bedrijf in eerste aanleg heeft gewonnen. Duitsland is onmiddellijk in hoger beroep gegaan, waardoor de uitkomst nog jaren op zich kan laten wachten. In Nederland gaat het voorlopig goed met TNT.

15:30 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: post, postman, tnt |  Facebook |

Commentaren

HA!! jaja...die jongens zijn allemaal hetzelfde! En dan zeggen dat de kleintjes de markt verzieken...er komen hier de laatste tijd zóveel kaarten nooit aan...je zou bijna over gaan schakelen op e-cards! Mijn zus haar zwager is een hoge bij TNT...die vroeg zich af waarom mensen nog gewone kaarten wilden versturen, toen mijn zus zei dat ze dit jaar zo weinig paaskaarten kon vinden....en dat werkt dan bij TNT!! Die zou toch juist blíj moeten zijn dat er mensen zijn die dat nog graag doen??
En ondertussen de posttarieven maar weer verhogen...kwam er van de week achter dat ik al 3 maanden te weinig op mijn kaarten naar het buitenland plak hahahahhahaa!
Groetjessssssssssssss!

Gepost door: mizzD | 01-04-08

De commentaren zijn gesloten.