16-04-08

20 tot 50 % omzet verlies...

JohnnyThijs
'Liberalisering kan De Post 25 tot 50 procent omzet kosten'

Als de Belgische overheid niet het juiste kader schetst voor de liberalisering van de postmarkt, kan dit serieuze gevolgen hebben voor de Belgische Post. Dat zegt topman Johnny Thijs in De Gast,het debatprogramma van Kanaal Z en Trends. Thijs vraagt de ministers alvast twee zaken: De Post aanduiden als enige universele dienstverlener én een licentiesysteem ontwikkelen voor de concurrenten.

"Indien de regering niet beslist tot een level playing field, dan zal het huidige businessmodel van de Post niet meer houdbaar zijn. Dan riskeren we 25 tot 50 procent van onze omzet te verliezen. En dan gaan we geen andere optie hebben dan ons model aan te passen aan dat van de concurrentie," verklaart Johnny Thijs, topman van De Post in De Gast, het debatprogramma van Trends en Kanaal Z. In de praktijk zou dit neerkomen op nog meer personeelsafvloeiingen.

Gelijke spelregels
Vanaf 2011 zal ook de Belgische markt voor de geadresseerde postverdeling onder de 50 gram vrij zijn voor concurrenten. Europa heeft het kader uitgetekend en de nationale regeringen mogen de spelregels verder invullen. Johnny Thijs vraagt gelijke spelregels voor alle spelers. "Ik vraag geen voordelen van de overheid, wel gelijke kansen," stelt Thijs. De Post vraagt dat ze aangeduid wordt als de enige universele dienstverlener van het land. "Dat houdt in dat we als enige speler de postverdeling overal in het land garanderen en dit vijf keer per week."

Concurrentievoorwaarden
Thijs wil ook dat de concurrenten verplicht worden te werken met een arbeidsovereenkomst wanneer zij personeel aantrekken en dat dit personeel onder eenzelfde paritair comité valt. Zo hoopt De Post tegen te gaan dat de concurrenten zouden werken met zelfstandigen die tegen een veel lagere prijs ingeschakeld kunnen worden. "Ik ga ervan uit dat een postbode vandaag niet te veel maar wel correct betaald wordt. Ik zou het spijtig vinden dat een postbode zou vervangen worden door een kleine zelfstandige die weinig of geen sociale bescherming heeft. Dat vind ik een vervalsing van de concurrentievoorwaarden." Thijs heeft ook geografische voorwaarden en vraagt dat concurrenten minstens tweemaal per week overal in België moeten leveren.

Zweden
De inzetten zijn hoog. De 1000 grootste klanten van De Post staan voor meer dan 50 procent van de omzet. En het zijn die klanten die door de concurrenten zullen benaderd worden. De 4,5 miljoen gezinnen die door De Post zullen blijven bediend worden, kunnen het verlies bij de grote bedrijven nooit goedmaken omdat zij net voor grote kosten zorgen. Ook de particulieren hebben er dus volgens Thijs baat bij dat er goede spelregels komen. De topman verwijst naar Zweden waar de markt in 1993 werd geliberaliseerd. "In Zweden daalde de prijzen voor de grote bedrijven met 50 procent en verdubbelde de prijs van de gewone postzegel. Ik zeg niet dat dit in België zal gebeuren. Het is te vroeg om mij daar over uit te spreken. Ik herhaal, dat zal er van afhangen hoe de markt zal georganiseerd worden."

Aandeelhouders
Vanaf 2009 kunnen de private aandeelhouders van De Post de helft van hun geïnvesteerd kapitaal verkopen. Volgens Thijs zijn er dan verschillende opties voor het bedrijf: een beursgang, het optrekken van het belang van de Deense en Zweedse Post of het aantrekken van een nieuwe strategische partner.

Federale overheid
Welke standpunten de federale overheid zal innemen, is vandaag nog niet bekend. De vorige discussies over de liberalisering van de postmarkt tonen alvast aan dat het dossier voor veel commotie zorgt en wel eens het politieke dossier van 2008 kan worden.

18:30 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.