28-10-08

Schiet Postdienst tekort...

distripost
Postdienst schiet tekort

Maldegems gemeentepersoneel speelt zelf postbode

Het gemeentebestuur heeft maandag drie ploegen de straat opgestuurd om het informatieblad eigenhandig in de brievenbussen te stoppen. 'Ik vind het onvoorstelbaar dat De Post er niet in slaagt om dat op een afgesproken datum te bedelen', zegt burgemeester Johan De Roo (CD&V).

Maldegem is absoluut niet te spreken over Distripost Nationaal, de nieuwe centrale distributiedienst van De Post voor huis-aan-huiszendingen. 'Distripost is duurder en we kunnen geen afspraken maken over een vaste bedelingsdatum', luidt de kritiek. Het gemeentebestuur heeft daarom de samenwerking stopgezet en schakelt voorlopig eigen personeel - en medewerkers van een beschermde werkplaats - in om de infokranten tijdig in alle brievenbussen te stoppen.

'De miserie begon afgelopen zomer toen men ons vroeg over te schakelen op Distripost Nationaal', zegt Rita Verleye van de Maldegemse communicatiedienst. 'Vroeger telde De Post in Maldegem 9.353 brievenbussen, maar dat bleken er nu plots 10.200 te zijn. Niemand wist waar die extra duizend vandaan kwamen, maar we werden wel opgezadeld met bijkomende drukkerij- en bedelingskosten.'

'Bovendien kon De Post onze folders niet bussen op de laatste werkdag van de maand, maar pas veertien dagen later. Ook in de toekomst kan men ons geen datum garanderen, maar hooguit een week van bedeling. Op die manier wordt het onmogelijk om nog een planning te maken en een kalender op te nemen in het infoblad. En een bedeling op korte termijn, bijvoorbeeld bij rampen en dringende informatievergaderingen, is al helemaal uitgesloten.'

Nog onbegrijpelijker was welke omweg de infokranten moeten maken. 'Vroeger mochten de kranten in Maldegem zelf afgegeven worden, maar nu moeten ze naar GentX in Wondelgem. Het infoblad van september hebben we op een woensdagmorgen naar Wondelgem gebracht en De Post heeft ze 's namiddags terug naar Maldegem gevoerd om ze 's anderendaags in de brievenbussen te stoppen. Alsof brandstof gratis is. Dat is toch ongelooflijk?', zegt Verleye.

De Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) werd de afgelopen weken overstelpt met klachten over de nieuwe Distripost: een op de drie gemeenten is absoluut niet tevreden en klaagt over minder flexibiliteit, minder klantvriendelijkheid, meer tijdverlies en een hogere kostprijs. Kortom, de gemeenten betalen meer geld voor minder dienstverlening, zegt de VVSG. In sommige gevallen bedraagt de stijging 70procent of zelfs een verdubbeling van de originele prijs.

Ondanks dat massale protest beweert men bij De Post dat het hooguit over kleine kinderziekten gaat. 'Ik begrijp de opmerkingen van Maldegem niet goed, want met de nieuwe centrale Distripost wordt het juist gemakkelijker om een vaste bedelingsdatum af te spreken', zegt woordvoerder Fred Lens van De Post.

'Sinds de invoering van Distripost hebben we zelfs klanten bijgewonnen. Het is wel mogelijk dat er in Maldegem een foutje gemaakt is bij de berekening van het aantal brievenbussen, maar dat kan aangepast worden. Als daar een ernstig probleem is, dan zullen we commerciële medewerkers vragen om dat zo vlug mogelijk op te lossen.'

'Dat wordt dan hoog tijd', zegt Rita Verleye, 'want op de brieven van de burgemeester aan postbaas Johnny Thijs hebben we nog altijd geen antwoord gekregen.'

12:15 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

distripost is in elke gemeente klantonvriendelijk en het personeel kan er zelf niet aan uit omdat het computersysteem altijd andere busaantallen opgeeft en zo de klanten moeilijk kan inlichten. HET IS EEN FLOP!!!!!

Gepost door: willems | 30-10-08

Ik werk in Maldegem Mail dus ik ken het probleem. Vroeger wisten we op voorhand welke ZZA's we de volgende dag zullen mee krijgen, nu weten we dit niet meer.

Ook onze chef weet dit niet meer, gelukkig is het een goeie chef en zorgt hij ervoor dat alles in orde komt

Gepost door: P. Ostman | 06-11-08

De commentaren zijn gesloten.