30-10-08

UPS test dieselhydraulische hybride...

ups 10
UPS test dieselhydraulische hybride

De meeste hybride bestelwagens zijn dieselelektrisch. Een andere, minder bekende maar zeker niet kansloze optie is dieselhydraulische hybride. UPS test zulke bestelauto’s. Volgens de pakjesvervoerder wordt met het systeem een CO2-reductie tot 30% bereikt en daalt het brandstofverbruik met 40 á 50%. De hybride techniek is ontwikkeld door Eaton, de voertuigen worden gebouwd door Navistar.

De technologie is simpel: Vervang de huidige aandrijflijn door hydraulische naafmotoren en voedt die met hydraulische olie onder hoge druk. Die olie bevindt zich in speciale tanks en word onder druk gebracht door een dieselmotor die een hydraulische pomp aandrijft. Die motor draait op een constant toerental, wat in de praktijk tot een gunstig brandstofverbruik leidt. Ook remenergie wordt omgezet in hydraulische druk. Als het voertuig uitrolt of stopt slaat de dieselmotor meteen af.

UPS 11

Schema van het hydraulisch systeem van de hydraulisch-hybride bestelwagens die UPS gaat testen.

Korte terugverdientijd
UPS gaat begin 2009 twee van deze HHV (Hydraulic Hybrid Vehicles) inzetten in de Amerikaanse stad Minneapolis. Later komen daar nog vijf bij. Men verwacht dat de terugverdientijd niet meer dan drie jaar is. Dat komt mede door de lagere onderhoudskosten. Ook gunstig ten opzichte van elektro- hybride voertuigen is dat men geen peperdure batterijen hoeft te vervangen.UPS exploiteert in totaal 2129 ‘groene' voertuigen van uiteenlopende concepten: elektrisch, hybride elektrisch, CNG, LNG, propaan en binnenkort dus ook hybride hydraulisch.

Op de website van UPS vindt u een filmpje over de hydraulisch hybride bestelwagens.

18:35 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Goed dat ze daar mee bezig zijn.
Een mooie blog hier, kom nog eens terug om meer te lezen.
Gr.
P-TER

Gepost door: P-TER | 31-10-08

De commentaren zijn gesloten.