03-12-08

experiment met... een driewieler...

driewieler
De Post experimenteert met driewieler

Eén op vijf postbodes die bij de invoering van het Georoute-systeem een bromfiets kregen, hebben die inmiddels opnieuw ingeruild. De brievenbestellers opteren vooral vanwege gezondheidsredenen voor de fiets. Na de intrede van de bromfiets steeg het aantal arbeidsongevallen bij De Post van 1.280 naar 2.100 in 2006.

“Intussen is dat cijfer alweer aan het dalen”, zegt woordvoerder Fred Lens van De Post. “In 2007 telden we nog 2.050 arbeidsongevallen, en dit jaar zal het rond 2.000 liggen.”

Arbeidsongevallen

Bij de invoering van Georoute, een systeem waarmee De Post de verdeling van kranten en brieven wilde versnellen, kregen de postbodes met een ronde langer dan twintig kilometer een bromfiets.

Het leidde meteen tot een stijging naar 1.568 arbeidsongevallen in 2005. Nochtans kregen de postbodes een opleiding om de bromfiets te kunnen besturen.

Georoute

Critici stelden dat de tijdsdruk, die een gevolg was van de invoering van Georoute 1, aan de basis lag van de bijkomende ongevallen. Bovendien liepen de postbodes op de bromfiets vaker verkoudheden en andere ademhalingsziektes op. Heel wat postbodes vroegen daarom zelf om weer naar de oude fiets te mogen omschakelen.

De Post zelf gaf bij de invoering van de verbeterde versie van Georoute ook aan de postbodes met rondes langer dan twintig kilometer, de kans om hun bromfiets in te ruilen. Zowat twintig procent ging op dat aanbod in.

Driewieler

De Post voert momenteel al wel testen uit met een elektrisch aangedreven driewieler die het aantal ongevallen met kwetsuren verder moet doen dalen.

“Nu rijden de postbodes nog met de Piaggio. Dat is een zeer zware motor”, zegt Omer Tits van het Vrij Syndicaat voor het Openbaar Ambt.

“Het leeggewicht bedraagt ongeveer 125 kg. Bij de minste val in beladen toestand zijn er doorgaans kwetsuren aan de onderbenen. Met de driewieler zouden die valpartijen verleden tijd zijn.”

13:53 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.