04-12-08

Post of... e-mail...

Uit Testaankoop...

Vorige vrijdag was het e-mailloze vrijdag. Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben. Wellicht was het geen dag zonder e-mails, maar dan misschien toch een e-mailluwe vrijdag. We moeten inderdaad bewuster en zuiniger leren omgaan met mails want het loopt uit de hand. Economen hebben het over een hollende inflatie … van e-mails.

De toename van mails is helaas omgekeerd evenredig met de doelmatigheid ervan. Weinigen gebruiken ze correct in een professionele sfeer. Het juiste gebruik van mails en het ontwikkelen van een “e-mail policy” zou tot de prioriteiten van elk bedrijf moeten behoren. Overigens hebben al enkele alarmerende studies het licht gezien. Inefficiënt e-mailgebruik zou de Belgische economie vijf miljard euro per jaar kosten. Overmatig e-mailgebruik kan een bedrijf met vijfhonderd kantoormedewerkers zes miljoen euro per jaar kosten volgens een ander onderzoek.

Niet dat ik gekant ben tegen het e-mailgebruik. Wel huiver ik van het ongebreideld en ongecontroleerd mailen op het werk. Je voelt met je ellebogen aan dat dit leidt tot inefficiëntie, maar ook tot heel wat wrevel, misverstanden, of erger nog tot compleet verkeerde communicatie en besluitvorming. Andere communicatiemiddelen zijn soms meer aangewezen, zoals een telefoontje of een rechtstreeks gesprek. Soms moeten collega’s maar tien stappen lopen om rechtstreeks met elkaar te communiceren in plaats van via mail. En hoe zit het in de privésfeer? Mailen en chatten zijn zowat het communicatiemiddel bij uitstek van mijn kinderen van 18 en 20. Een brief? Ze herinneren zich niet meer dan een paar brieven te hebben gestuurd in hun jonge leven. Gelukkig verkiezen ze wel een “echte” verjaardagskaart boven de e-card om iemands verjaardag op te vrolijken. Ik vind het ook prima dat we soms de pen ter hand kunnen nemen en nog eens wat aan het papier kunnen toevertrouwen. Het wordt haast nostalgie.

Onwillekeurig denken we dan aan De Post en zijn brievenpost. Zouden de tarieven naar beneden gaan om meer consumenten ertoe aan te zetten brieven te sturen? Het tegendeel lijkt het geval. Vanaf januari 2009 gaat de prijs voor een zegel omhoog van € 0,54 naar € 0,59. De Post wijt die stijging aan de hoge inflatie en de hoge energieprijzen. Wij hebben het daar moeilijk mee.

Test-Aankoop berekende dat de zegelprijs in de afgelopen zes jaar bijna twee keer sneller steeg dan de algemene index van de consumptieprijzen. Door de nieuwe prijsstijging is het tarief voor een gewone zending gestegen met … 40 procent (van € 0,42 naar € 0,59) tussen 2002 en januari 2009. De Post kan dan wel argumenteren dat de gewichtslimiet voor het standaardtarief in diezelfde periode steeg van 20 g naar 50 g (ongeveer het equivalent van acht vellen A4). Een magere troost evenwel wanneer u weet dat de grote meerderheid van de zendingen van particulieren niet meer dan 20 g weegt. Dat geldt ook voor onze verjaardagskaart met extra dimensie die zo mooi opent. En als we voor die goede vriend(in) ook nog een pakje willen opsturen? Helaas. Ook hier heeft De Post in 2009 nog enkele verrassingen in petto. Zo zal de prijs van normale pakjes van minder dan 2 kg met 15 procent stijgen… Zullen we onze pakjes dan maar liever gewoon zelf afgeven?

20:00 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.