06-12-08

concurrentie maakt Post duurder in Nederland...

post1Bij ons moet het nog allemaal beginnen, daarom volg ik graag wat in Nederland gebeurt. Daar is de markt al een heel stuk verder open, met alle gevolgen vandien...

Concurrentie maakt post duurder

 

 

De postmarkt gaat zo goed als zeker niet op 1 januari open. Schande, aldus VVD en D66. Concurrentie zou post goedkoper maken voor de consument. De realiteit is anders.

Het lijkt een open deur dat concurrentie tot lagere prijzen leidt. Maar consumenten mogen waarschijnlijk juist blij zijn dat de bedoelde concurrentie er nog niet is. Twee kwesties zorgen voor oponthoud voor een vrije postmarkt in Nederland. De overheid eist aanvaardbare arbeidsvoorwaarden voor de postbezorgers – die moeten nu soms genoegen nemen met slechts de helft van het minimumloon. Ook wil de overheid dat TNT Post in het buitenland, en minstens in Duitsland en Engeland, dezelfde kansen krijgt als concurrenten van TNT hier in Nederland. Beide kwesties zijn nog niet geregeld.

Voor de VVD en D66 is dat geen reden om de concurrentie verder uit te stellen. Zeker niet nu TNT Post de prijs van de kerstzegel in één klap van 29 naar 34 cent heeft verhoogd. „Dat is een prijsverhoging van 17 procent", aldus VVD’er Aptroot donderdagavond tijdens een Kamerdebat. „Dat kan alleen maar omdat er nog geen concurrentie is."

Eerder al was de prijs van de gewone zegel verhoogd van 37 naar 42 cent, een plus van 13 procent. „Zou die 13 procent er ook zijn geweest als we al concurrentie hadden gekend", vroeg Van der Ham (D66) retorisch. Het antwoord zal hem teleurstellen. Dat luidt: „Ja, en waarschijnlijk zou het nog wel meer zijn geweest ook." Aptroot blijkt daarnaast de postmarkt niet te kennen of in ieder geval verkeerd voor te stellen.

Als Aptroot wil, mag hij vandaag nog beginnen met het rondbrengen van kerstkaarten. Die vallen namelijk niet onder het postmonopolie van TNT. Al sinds decennia bezorgen stadspostdiensten kerstkaarten. De twee grote concurrenten van TNT, Sandd en Selekt Mail, mogen dat dus ook. Het gaat om de helft van alle 360 miljoen poststukken die consumenten jaarlijks versturen. Dat lijkt dus de moeite.

Maar Sandd en Selekt Mail verzorgen geen kerstpost. Dom van ze? Allerminst. Post verstuurd door consumenten is heel duur. Je moet de betaling regelen, de post verzamelen, naar een sorteercentrum brengen en, misschien nog wel het kostbaarste, op straat en nummer sorteren.

TNT heeft 20.000 brievenbussen die dagelijks geleegd worden en een paar peperdure sorteercentra die dag en nacht draaien om alle brieven binnen een dag op het juiste adres te bezorgen. Dat hebben Sandd en Selekt Mail niet nodig. Zij krijgen post van bedrijven keurig gesorteerd aangeleverd. Als zij geadresseerde post van minder dan 50 gram mogen bezorgen, dan zal dat bedrijvenpost zijn en niet de post van oma naar een kleinkind. Selekt Mail bevestigt dit desgevraagd zonder meer. Sandd wil ’in eerste instantie’ ook die zakelijk post gaan doen, maar denkt dat over een paar jaar ook particuliere post kan worden verzorgd.

Die maakt slechts 8 procent uit van alle post in Nederland, en daarvan is dus de helft kerstpost. Bij de andere helft, de post die consumenten voor 42 cent (of 84 bij dikke brieven) versturen, gaat het om 180 miljoen brieven, oftewel een omzet van ongeveer 100 miljoen euro. Sandd en Selekt Mail zullen voor een deel van die 100 miljoen aan ómzet (geen winst) niet vele miljoenen in een verzamel- en sorteernetwerk willen steken.

De concurrentie die wordt geëist, leidt ertoe dat TNT een deel van de lucratieve bedrijvenpost verliest en blijft zitten met de dure consumentenpost, terwijl concurrenten alleen het lucratieve deel verzorgen. De kans dat de consumentenpost goedkoper wordt, is dus nihil.

Het voordeel van de concurrentie gaat geheel naar banken en andere bedrijven. Maar ik heb nog nooit gezien dat een bank haar klanten een hogere spaarrente gaf omdat, zoals een paar jaar geleden al eens is gebeurd, de prijzen van postzegels voor de bank werden verlaagd.

11:00 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.