31-12-08

loont een goedkoper postbedrijf wel...

Loont een goedkoper postbedrijf?

De Nederlandse postmarkt is de laatste jaren sterk in beweging. TNT Post heeft er een aantal concurrenten bij gekregen. Klanten kunnen kiezen door welk postbedrijf ze hun mailingen laten bezorgen. Maar is de keuze voor een goedkopere verzender echt zo aantrekkelijk? D&DJ communicatie testte de bezorgkwaliteit én het resultaat van Netwerk VSP ten opzichte van TNT.

De test


In februari 2008 verstuurden we voor één van onze klanten een fondsenwervende mailing naar in totaal 14.286 relaties. Dit bestand werd aselect opgedeeld in twee bestanden van 7.143 relaties. Naar beide groepen werd exact dezelfde fondsenwervende mailing verstuurd. De ene groep kreeg de mailing via TNT Post toegestuurd. De andere groep via Netwerk VSP. Het mailpack bestond uit een gepersonaliseerde, fullcolor combola (brief met aangehechte acceptgiro) in een envelop met actietekst.

De mailing werd op een donderdag in februari gepost. Bij TNT werd gekozen voor 48 uurs postverzending, zodat zaterdag het ‘matmoment' zou zijn. Bij Netwerk VSP werd op dezelfde donderdag gepost. Het bezorgmoment viel in de week erop tussen dinsdag en vrijdag.

Bij de test is gekeken naar drie zaken: de bezorgkwaliteit, de kosten en het resultaat.

Bezorgkwaliteit


Over de bezorgkwaliteit van TNT Post is het nodige bekend. Zij zijn verplicht periodiek te publiceren wat hun bezorgkwaliteit is. TNT Post is verplicht (afspraak met de overheid) om een minimale bezorgkwaliteit van 96,5% te halen. Uit gepubliceerde onderzoeken blijkt dat dit in werkelijkheid een stuk hoger ligt. Vaak zelfs boven de 99%.

Er is veel minder bekend over de bezorgkwaliteit van ‘nieuwkomer' Netwerk VSP. Daarom is onderzoeksbureau Intomart gevraagd de bezorgkwaliteit van Netwerk VSP onder de loep te nemen. Intomart heeft ruim 200 van haar vaste panelleden toegevoegd aan de 7.143 poststukken die via Netwerk VSP werden verspreid. Deze panelleden werden gevraagd bij te houden wanneer het bewuste poststuk was bezorgd. Wekelijks werden ze hierover nagebeld.

Gemiddeld is de bezorgkwaliteit van Netwerk VSP na een week 89,6%. Dit percentage loopt in de weken daarna niet op. Concreet betekent dit dat naar verwachting ruim 10% van de poststukken, ongeveer 714 poststukken, niet of niet-tijdig zijn bezorgd. De minimale bezorgkwaliteit van TNT ligt, zoals eerder vermeld, rond de 99%. Dit betekent dat ongeveer 1% (71 van de 7.143 poststukken) gemiddeld niet door TNT worden bezorgd.

Kosten


De kosten voor de verzending van de poststukken bij TNT bedroegen 23,9 eurocent per stuk. Het totaalbedrag van de 7.143 poststukken komt hierbij op 1809,61 euro (incl. BTW).

Bij Netwerk VSP werd een prijs van 16,6 eurocent betaald per poststuk. Daarnaast zijn er bij deze verzender ook een aantal andere kostenposten. Het totaalbedrag van de verzending via Netwerk VSP komt hierbij op 1362,60 euro (incl. BTW). Netwerk VSP is hiermee bijna 450 euro goedkoper in haar verzendingstraject dan TNT.

Resultaat


Op de mailing via Netwerk VSP werd een responspercentage behaald van 16%. Het totaalbedrag dat binnenkwam op de mailing was 22.388,30 euro.

De mailing via TNT behaalde een responspercentage van 19%. Het totaalbedrag dat binnenkwam op deze mailing was 24.819,18 euro.

Het gedeelte via TNT behaalde dus 3% meer respons dan Netwerk VSP. Qua inkomsten kwam er bij het TNT-gedeelte ruim € 2400 meer binnen. De meerinkomsten bij TNT wogen dus ruimschoots op tegen de meerkosten voor de verzending (zo'n 450 euro).

Conclusie


Bij het beoordelen van een verzender speelt meer mee dan de stuksprijs voor de verzending van een poststuk. Het gaat ook om het percentage dat daadwerkelijk wordt bezorgd. En om de respons die de mailing vervolgens genereert.

Ons advies voor fondsenwervende klanten is om de ontwikkelingen scherp in de gaten te houden. En om regelmatig te testen. De postmarkt is sterk in beweging. Een mooie uitdaging voor fondsenwervers!

08:30 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

30-12-08

Post-stelende dief... gevat door Youtube...

Een man die aan de lopende band bestolen werd van zijn post, heeft YouTube ingezet om de dader te vinden. Hij vond dat de politie te weinig deed om de zaak op te lossen. Daarom plaatste hij een camera bij zijn huis en wachtte net zo lang todat de dief de post kwam stelen. Vervolgens zette hij de video (zie hieronder) op YouTube en voorzag hij de video van commentaar. Op de video is de dief - het bleek een dievegge te zijn - goed te zien.

Onderstaand filmpje zegt voldoende. De dief is inmiddels herkend en de politie heeft aangegeven haar op korte termijn te arresteren. Het is overigens maar de vraag of deze werkwijze in Nederland is toegestaan. Waarschijnlijk beland je zelf in de cel als je een video van iemand op YouTube zet. We kennen allemaal de zaak waarbij een eigenaar van een winkel een foto ophing van een dief, die vervolgens werd aangeklaagd omdat hij de privacy van de dief schaadde.

 

20:15 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

postbode Retie... zitten in de kou...

kou
Postbodes sorteren brieven in de kou

De postbodes in Retie sorteren hun brieven al drie dagen met handschoenen aan en muts op. De verwarming in het distributiecentrum is stuk. Net in de drukste en koudste periode van het jaar.

Als je van buiten komt, voelt het nog redelijk warm aan in het distributiecentrum. Maar na vijf minuten stilstaan, krijgen ook mijn vingers het koud. Zo werken de postbodes van Retie al drie dagen in de niet-geïsoleerde hal in de Veldenstraat.

De verwarming is er vrijdag uitgevallen. De verantwoordelijke van het kantoor heeft daarop het servicecenter gecontacteerd. Die zouden onmiddellijk iemand sturen, maar maandagmorgen staan de werknemers nog altijd in de kou. “De situatie sleept al enkele dagen aan”, vertelt werknemer Arie Arijs. “Twee weken geleden is de verwarming al eens uitgevallen. Ze is toen gemaakt, maar nu zitten we weer zonder.”

Trucjes

De postbodes sorteren de brieven eerst, en daarna moeten ze nog op ronde. “Van 5.45u tot 9.15u staan wij hier te sorteren”, vertelt Arie. “Dat duurt nu wat langer omdat we net in de drukste periode zitten. En dan moeten we straks nog met koude handen door de vrieskou om de brieven te verdelen. Met dit weer is de situatie echt extreem.”

De werknemers hebben al eigen trucjes gevonden om zich warm te houden. “Veel koffiedrinken”, vertelt Katrien Smets. “En handschoenen aandoen, de sjaal over je neus trekken en een muts opzetten.” “En hopen dat we straks ergens een borrel kunnen gaan drinken”, vult Arie aan. “Als de verwarming morgen (dinsdag, red.) nog niet gemaakt is, vertrek ik terug naar huis. Er is al voor minder gestaakt.”

Herstel

Zo ver hoeft het wellicht niet te komen. “Vrijdag is de externe hersteldienst al drie keer ter plaatse geweest”, vertelt Fred Lens, woordvoerder van De Post. “Blijkbaar werkte het niet zoals het hoorde, want ook zaterdag hebben de werknemers in de kou gewerkt. We willen ze daarvoor feliciteren, maar dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn."

"Maandag is de hersteldienst teruggekomen. Een paar keer, want telkens bleek de verwarming niet te werken. Nu heeft de onderhoudsfirma een onderdeel vervangen, en zou het probleem opgelost zijn.”

19:16 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

stoelendans...

Inge Vervotte geeft er de brui aan bij deze regeringswissel en in haar plaats komt Steve Van Ackere op Ambtenarenzaken en wordt Johnny's baas...

steven van ackere

17:34 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

per koets... afgeleverd...

kerstman levering
Op deze originele manier leverde de Duitse post de brieven voor de Kerstman af op de Christkindlesmarkt in Nurenberg...

De post leveringsdienst van de Kerstman op Christkindlesmarkt in Nuremberg, Duitsland

14:22 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

oproep... oproep...

Pol kreeg onderstaand mailtje in zijn 'post'box... dus reageren hé...

Hallo
Ik ben Willy Vancauwenberghe en organiseer op zaterdag 15/08/09 voor de vierde maal
de Mechaegelstoet dat is een stoet die maar om de 7 jaar plaats vind .In deze stoet worden voornamelijk oude beroepen en ambachten uitgebeeld zoals pastoor, gareelmaker, klompenmaker, schoenmaker, steenkapper, kleermaker, steenbakker, bakker,i jsventer, barbier en nog andere ,voor onze volgende stoet zijn wij op zoek naar een oude postfiets en uniform om op deze dag te gebruiken als je ons kan verder helpen gelieve ons te contacteren op willyvcb@hotmail.com of mechaegel@hotmail.com dank bij voorbaat

08:00 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-12-08

nieuwsletter Posteurop...

post europ
De nieuwe nieuwsbrief van Posteurop is er... klik hier...

17:41 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende