31-01-09

het leven zoals het is... postbezorger...

postbezorger
Voor een bezorger begint de dag al 's nachts

Sneeuw, regen, kou of wind, zeven uur is zeven uur en dan moet de krant op de mat liggen. Voor dagbladbezorgers is het voor dag en dauw opstaan dagelijkse kost. Elke ochtend weer gaan zo'n 5.000 bezorgers van Wegener vroeg op pad om de lezers van hun dagelijkse ontbijtnieuws te voorzien. En ja, waar mensen werken gaat wel eens wat mis. En als de krant niet wordt bezorgd, is de bezorger de klos...


"Mensen snappen niet altijd wat er allemaal bij komt kijken om een krant op tijd te bezorgen." Het is half vijf in de ochtend als Christien vanEk haar depot in het gebouw van duivensportvereniging De Eendracht opengooit. De kranten zijn net gelost en voor de depothoudster is het zaak te zorgen voor orde in de grote stapels papier. "Om half zes komen de eerste bezorgers. Dan moet de kranten natuurlijk wel klaar liggen."

Al enkele jaren is Van Ek het kloppend hart van de dependance aan de Schimmelstraat. Om bijtijds de boel op de rit te hebben, gaat voor haar elke ochtend om vier uur de wekker. "Altijd vroeg uit de veren. Heel vroeg. Ja, en soms denk je dan wel eens: waar doe ik het allemaal voor. Want tegenwoordig haal ik niet zoveel eer meer uit mijn werk."

Hoewel het opstaan haar niet veel moeite kost, mist ze wel eens wat erkenning voor het werk dat zij samen met haar collega's dagelijks doet. " Het is niet zo dat een krant uit zichzelf naar een brievenbus wandelt. Daar gaat meer aan vooraf. Mensen hebben daar vaak geen weet van."

Voor depothouders en bezorgers zijn het barre tijden. Het tekort aan personeel is nijpend en iedere uitvaller door ziekte of andere redenen betekent een bult extra werk voor de rest. "De meeste mensen die hier bezorgen, zijn gelukkig uit het goede hout gesneden en nemen dan zonder al te veel gedoe een wijk over. Maar die vlieger gaat helaas niet altijd op."

Ondertussen druppelen de eerste bezorgers het pand binnen. Ze hebben het geluk dat ze binnen in de warmte hun tassen kunnen volladen. Voor laatkomers liggen de stapels netjes buiten tegen de gevel. "Ik kan niet gaan wachten tot iedereen zijn stapel heeft opgehaald. Dan kom ik zelf in tijdnood. Ik heb ook mijn wijk te doen."

Voor iedere bezorger betekent de krant bezorgen hetzelfde. Voor zevenen moet het laatste nieuws bezorgd zijn. Dus ook voor Van Ek zelf. "Dat ik als depothouder er ook zelf bij bezorg, is uit nood geboren. Ik heb helaas nog niemand gevonden die de buitengebieden van me kan overnemen. Zonder auto is dat ook niet te doen."

Waar veel bezorgers traditioneel met grote fietstassen hun wijk afwerken, is voor de depothoudster het gebruik van de auto noodzakelijk. " Ik kan wel gaan fietsen, maar dan moet ik direct om vier uur beginnen. Dan red ik het misschien net. Maar dat lukt me dus niet, omdat ik als depothouder ook taken heb."

Hoewel niet altijd alles vlekkeloos verloopt, is haar bevlogenheid groot. En aanstekelijk. Ze spant ook haar naaste familieleden voor het bezorgkarretje als er ergens een gat valt. Behalve Van Ek zelf, bezorgen haar man, dochter en schoonzus ook de krant. En ja, als een andere bezorger ziek wordt of afwezig is, pakken ook zij er zonder schroom een extra wijk bij.

Ondanks de inspanningen van de familie, slagen ze er niet altijd in de krant voor zeven uur in de ochtend te bezorgen. "Het is elke morgen weer hopen dat alle stapels zijn meegenomen en dat niemand ziek is of zich heeft verslapen. Want dan wordt zeven uur een lastig verhaal."

Om kwart voor zeven is Van Ek terug bij haar depot. Gelukkig zijn alle stapels opgehaald. Toch zit voor haar de ochtend er nog niet op. "Ik wist gisteren al dat er vandaag een gat in de planning zit. Dus ik heb nu nog één wijk te doen. Zeven uur bezorgen daar? Nee, dat ga ik helaas niet redden."

Haar inspanningen ten spijt, snapt ze dat mensen daarover klagen. "Mensen betalen goed geld voor hun krant. Dan mogen ze ook iets verwachten. Alleen, wij, de bezorgers, kunnen er niet altijd iets aan doen wanneer een krant te laat is. We doen echt ons best."

10:15 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

30-01-09

universele dienstverlening...

Universele dienstverlening De Post kost maximaal 29 miljoen

De kostprijs van de universele dienstverlening door De Post zal maximaal 29 miljoen euro per jaar bedragen. Dat blijkt uit een studie van consultant KPMG, die besteld werd door minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open Vld). De federale regering legde eerder al het kader vast waarin de vrijgemaakte postmarkt vanaf 2011 zal opereren. Er werden ook afspraken vastgelegd rond de "universele dienstverlening" (5 maal per week post over het hele grondgebied) vanaf 2011. Die universele dienstverlening is toegekend aan De Post voor een periode tot minstens 2017. Minister Van Quickenborne bestelde een studie bij KPMG om de kostprijs daarvoor te berekenen. Die kostprijs zou immers door de overheid gedragen worden. "Indien de universele dienstverlening een kostprijs zou hebben voor De Post, dan zal deze maximaal 29 miljoen euro bedragen", luidt het. De raming houdt rekening met een sterke concurrentie, een afname van het marktaandeel van De Post en prijzen die fors lager zullen liggen dan vandaag.

18:30 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Duitse Postbank gooit... geld weg...

deutschepostbankbuildinginbonn
Duitse Postbank gooit 170.000 euro weg

De Duitse Postbank heeft per ongeluk een kluis gevuld met 170.000 euro tot schroot laten verwerken. Medewerkers van een smelterij bij Berlijn ontdekten de vergissing toen bankbiljetten uit het schroot fladderden.

Volgens de Postbank gaat het om een fout van een medewerker. Hij zou bij de verhuizing van een bankfiliaal de kluis niet helemaal hebben geleegd. Aanvankelijk vermoedde de bank diefstal. De politie was al ingeschakeld, meldden Duitse media.

10:15 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-01-09

zware straf... voor achterhouden 27 brieven...

Maand cel voor postbode die 29 brieven achterhield

De Hasseltse correctionele rechtbank heeft vandaag een 32-jarige vrouwelijke postbode uit Tessenderlo bij verstek veroordeeld omdat ze poststukken achterhield. De rechter gaf haar een effectieve celstraf van één maand en een geldboete van 550 euro.

De beklaagde pleegde de strafbare feiten tussen 1 oktober 1999 en midden augustus 2007 in Tessenderlo. In totaal bestelde de postbode 29 brieven niet.

19:35 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Postbedrijf mocht nepfacturen bezorgen...

sandd x
Postbedrijf mocht nepfactuur bezorgen

Postbedrijf Sandd heeft niet de wet overtreden door na een waarschuwing van de Kamer van Koophandel Nederland toch nepfacturen te bezorgen bij ondernemers. Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) ziet geen reden tot ingerijpen, zoals door Kamerlid Sharon Gesthuizen (SP) was gevraagd.

De kwestie trok veel aandacht, doordat Sandd een postbezorger ontsloeg die mensen waarschuwde voor de facturen. Dat ontslag is inmiddels teruggedraaid.

Sandd bleef de facturen bezorgen uit vrees voor schadeclaims, nadat met de verzender een overeenkomst was gesloten om de facturen te bezorgen. Het Openbaar Ministerie staat op het standpunt dat bezorging niet stopgezet hoeft te worden zolang niet bewezen is dat een wetsovertreding is begaan.

Heemskerk is het met Sandd eens dat ook de poststukken die dit bedrijf bezorgt vallen onder het grondwettelijke briefgeheim.

09:45 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

28-01-09

Postbodes gaan... elektrisch...

postscooter_1022593h
Postbezorging op elektrische scooter in Veenendaal

Postbodes in Veenendaal mogen als eerste in Nederland de post rondbrengen op een elektrische scooter. TNT Post test de twee milieuvriendelijke scooters op hun gebruiksgemak en het stroomverbruik. De proef moet uitwijzen of scooters op groene stroom een waardevolle toevoeging zijn aan het wagenpark, zo meldde TNT Post woensdag.

De Veenendaalse postbodes rijden tussen de 25 en 45 kilometer per dag. De scooters op stroom moeten deze afstand zonder tussentijds opladen kunnen afleggen. TNT Post test daarom elektrische scooters van verschillende leveranciers.

Binnenkort gaat de postbezorger ook in het noordoosten van het land de elektrische voertuigen testen.

20:07 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

sluiten... zonder alternatief...

ludo
Postkantoor sluit zonder alternatief

Criteria voor postpunten te veeleisend volgens gemeente

Het postkantoor van Veerle bij Laakdal sloot maandag de deuren. 'Als gemeente betreuren we deze beslissing, omdat DePost nog geen postpunt heeft gevonden', zegt burgemeester TineGielis (CD&V). 'De voorwaarden voor zo'n postpunt zijn te veeleisend.'

Steeds meer lokale postkantoren sluiten de deuren om plaats te maken voor een postpunt. In zo'n postpunt kun je terecht voor een beperkt aantal diensten. Maandag gingen zowel de postkantoren in Olmen (Balen) als in Veerle (Laakdal) toe. 'We betreuren de sluiting van een postkantoor in de grootste deelgemeente van Laakdal', zegt burgemeester Tine Gielis. 'Bovendien heeft DePost nog altijd geen postpunt gevonden in Veerle. In samenspraak met de raad Locale Economie heeft de gemeente de voorbije maanden mee naar een locatie voor een postpunt gezocht, maar dat bleek geen gemakkelijke klus te zijn.'

Na maanden zoeken is er dus nog altijd geen postpunt in Veerle. 'Ik vraag me af of de voorwaarden die aan de organisatie van een postpunt gekoppeld worden, niet te streng zijn', zegt Tine Gielis. 'Toch blijven we zoeken om Veerle opnieuw een goede service te geven. Maar ook voor Klein-Vorst is een postpunt welkom. Middenstanders die zich geroepen voelen om zo'n postpunt te organiseren mogen altijd contact opnemen met de gemeente.' Voorlopig worden de inwoners van Veerle doorverwezen naar het postkantoor in Groot-Vorst of naar het postpunt in Eindhout.

Veerlenaar Ludo Vervloet vindt het verdwijnen van het postkantoor een spijtige zaak. 'Vroeger bezocht ik het postkantoor regelmatig', zegt hij. 'Na een ongeval belandde ik in een rolstoel waardoor mijn vrouw alle postverrichtingen deed. Toch kan ik me inbeelden dat het voor oudere en minder fitte mensen heel erg is om nu meer dan vier kilometer te moeten rijden naar het postkantoor in Vorst. De afstand is echt groot, vooral voor mensen die geen auto hebben of zich moeten laten brengen. Ik heb gehoord dat er misschien in boekenwinkel Nirvana een postpunt zou komen. Hopelijk is dat een troost voor de vele inwoners van Veerle.'

10:15 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende