03-03-09

allesbehalve blind... liberaliseren...

sterckxAllesbehalve een blinde liberalisering van De Post

Dirk Sterckx heeft geen begrip voor het standpunt van de postvakbonden. Sterckx is lid van het Europees Parlement (Open Vld).

Het personeel van De Post zal vanaf vandaag drie dagen op rij staken. Er wordt in principe geen post bedeeld en ook heel wat mensen zullen geen krant in de bus krijgen. Europarlementslid Dirk Sterckx vindt dat de kritiek van de vakbonden op de hervormingen van de post kant noch wal raakt.

In hun stakingspamflet zeggen de vakbonden dat ze drie dagen staken omdat "het beroep van postman op de helling staat". Dat komt door "de asociale Europeanen", die onze regering dwingen om De Post te hervormen. Onze politici "blijven onverschillig".

Maar het beroep van postman zou pas echt in gevaar zijn als De Post haar manier van werken (onder druk van de Europese richtlijnen) de voorbije tien jaar niet had veranderd. Of als ze haar veranderingen nu halfweg zou stopzetten. De tijd van de beschermde nationale monopolies is voorbij. Niet omdat Europa dat zo wil, wel omdat de eisen die de klanten aan de post stellen grondig veranderd zijn. Een modern postbedrijf kan maar overleven als het investeert in nieuwe technieken en soepel genoeg is om snel een antwoord te vinden op de vragen van de klanten. Een grensoverschrijdende samenwerking op de Europese postmarkt is daarvoor noodzakelijk geworden.

Daarom heb ik geen begrip voor wat de postvakbonden zeggen over Europa. De richtlijn over de opening van de postmarkt is niet asociaal. Postdiensten moeten er zijn voor iedereen. Europa verplicht elk land om voor elke burger en elke kmo postdiensten te garanderen tegen een betaalbare prijs. Die "universele dienst" is een Europese verplichting! En de Europese minimumeisen liggen hoog: vijf dagen per week post (brieven en kleine pakjes), ook op de meest afgelegen plekken, een voldoende bereikbaar net van postkantoren. Naast een bedrijf dat de universele dienst verzorgt, moeten ook andere bedrijven vanaf 2011 ook voor gewone brieven hun diensten kunnen aanbieden.

Eind vorig jaar heeft de Belgische regering beslist hoe ze de richtlijn zal uitvoeren. De opdracht om voor de universele dienst te zorgen is voor minstens zes jaar toegewezen aan De Post, en de overheid staat garant voor de financiering ervan als De Post kan bewijzen dat ze niet uit de kosten komt. De Post is er dus al zeker van dat ze haar netwerk behoudt en dat ze werk heeft voor tienduizenden mensen die dat netwerk elke dag recht houden. Niemand van de nieuwkomers krijgt een garantie dat zijn investeringen ook winstgevend zullen zijn. Wie op de Belgische postmarkt wil komen, moet na twee jaar tenminste twee keer per week post bezorgen en zal na vijf jaar 80 procent van het grondgebied moeten bedienen. België vraagt dus van elke nieuwkomer een stevige investering in middelen en mensen.

Ik begrijp dan ook niet dat tien dagen geleden, toen de poststaking werd aangekondigd, David Geerts (sp.a) het in deze krant nog maar eens had over "blinde liberalisering" en over een "puur liberaal dogmatisch concept" met minister Van Quickenborne op kop. Geerts spreekt schande van de manier waarop de Britten sinds hun liberalisering in 2006 de Royal Mail hebben opgeofferd aan de concurrentie.

Mag ik hem de twee maanden oude studie Modernise or Decline ('Moderniseer of ga ten onder') aanraden, uitgevoerd in opdracht van de Britse regering? Daarin staat haarfijn uitgelegd hoe de Britse post, en daarmee de universele dienstverlening, ten onder dreigt te gaan, niet zozeer door de concurrentie van andere postbedrijven, maar wel door de groei van e-mail en de logheid en inefficiëntie van de Royal Mail, die nog altijd een marktaandeel van 98 procent behoudt in de zogenaamde last-mile delivery, de bezorging aan de eindgebruiker. Dat netwerk brengt Royal Mail nauwelijks iets op en dus zal het efficiënter moeten worden om overeind te blijven.

Trouwens, collega Geerts, het was geen dogmatische liberaal maar wel een Labourregering die in 2006 de schoktherapie toepaste en de Britse postmarkt plots helemaal openstelde.

Precies de investeringen en hervormingen die onze post de voorbije jaren heeft gedaan en in de komende jaren nog moet doen, hadden de Britten ook al jaren geleden moeten doen. De meest rendabele en best georganiseerde postbedrijven vinden we in Duitsland, Nederland en Zweden, landen die al bijna twintig jaar geleden begonnen zijn met hun hervormingen. Die bedrijven kunnen nu ook in andere landen klanten winnen voor een beter product tegen een betere prijs. Als De Post over twee jaar niet mee kan met de besten, zullen er veel hardere maatregelen nodig zijn dan wat er nu op tafel ligt. Dat is de harde les die het Britse voorbeeld ons leert.

Gaan we daarmee de goede oude postbode verliezen die zijn straten en hun bewoners kent? Er zullen na 2011 nog altijd vele duizenden mensen elke dag op stap gaan in opdracht van De Post of een concurrent. Waarom zouden die minder vriendelijk zijn op hun ronde? Waarom zouden die hun job, voltijds of deeltijds, slordiger of met minder toewijding doen dan vorige generaties postbodes?

08:00 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.