03-03-09

poststaking... ramp voor uitvaartsector...

Poststaking is ramp voor uitvaartsector

De staking bij De Post die gisteren begon en tot rmorgen loopt, is een ramp voor de uitvaartsector. Verschillende gebedsdiensten zullen een week moeten uitgesteld worden, omdat het nodige drukwerk niet op tijd kan afgeleverd worden. Dat zegt Bruno Quirijnen, ondervoorzitter van de Vlaamse Autonome Raad voor het Uitvaartwezen (VARU). De sector is volgens Quirijnen vragende partij voor een overleg met de top van De Post, maar kreeg tot nog toe geen gehoor. De Post pikt de kritiek niet.

Kritiek
Volgens de VARU is de dienstverlening van De Post ook als er niet gestaakt wordt al een nachtmerrie. Brieven zijn minstens twee dagen onderweg, ondanks de speciale rouwzegel die erop kleeft. Daardoor krijgen de mensen die uitgenodigd worden vaak niet voldoende tijd om hun komst te bevestigen, of om tijdig een rouwkrans te bestellen."De bedeling draait vierkant", zegt Quirijnen. "De bussen worden ten laatste om 19 uur gelicht, en op zondag is er geen ophaling. Mensen die vrijdag een overlijden te verwerken krijgen, moeten daardoor ten laatste op zaterdag hun uitnodigingen bussen, of ze zijn te laat", gaat hij verder.

De staking maakt de hele situatie volgens VARU nog een stuk erger. De vertragingen die door de actie worden opgelopen, moeten eerst weggewerkt worden. Dat lukt nooit overal, waardoor rouwbrieven nog langer onderweg zijn. Uitvaartdiensten worden massaal uitgesteld, omdat veel mensen gewoon niet op de hoogte kunnen gebracht worden. VARU pleit dan ook voor een minimale dienstverlening.

Rouwzegels
De rouwzegels zelf zijn ook al jaren een punt van kritiek. De zegels, die evenveel kosten als een normale prior-zegel, zijn niet zelfklevend. Daardoor duurt het veel langer om ze op een brief te plakken. De uitvaartsector vroeg naar eigen zeggen al herhaaldelijk om kleefvellen met rouwzegels te maken, maar daar kwam geen reactie op. Om de bedeling vlotter te laten verlopen, wil VARU een systeem op poten zetten waarbij speciale poststukken onmiddellijk kunnen opgehaald worden of er moet een verzamelpunt komen waar de mensen uit de sector hun brieven zo snel mogelijk kunnen afgeven om ze te laten afleveren.

De ergernis is erg groot en vanuit De Post is er volgens VARU geen begrip. "We hebben recent nog een brief met onze verzuchtingen naar topman Johnny Thijs geschreven, maar we kregen een nietszeggend antwoord terug", besluit ondervoorzitter Quirijnen. Volgens hem is het dringend tijd om tot actie over te gaan.

De Post in tegenaanval
De Post-woordvoerder Fred Lens is geschokt en noemt de kritiek ongehoord en ongegrond namens alle postbodes die zich inzetten voor een goede afhandeling van de poststukken. Over de bestelling van stukken tijdens de staking doet Lens geen uitspraken, omdat het over een geval van overmacht gaat. De kritiek van de VARU dat rouwbrieven altijd te lang onderweg zouden zijn, is volgens de woordvoerder onzin.

Als de stukken in de postbus worden gestoken, maakt het volgens hem niet uit of er een rouwzegel op kleeft of niet. Gewone postzegels worden ook aanvaard en voor alle brieven geldt het principe dat 95,5 procent van de stukken de volgende dag op zijn bestemming is. Het beste wat begrafenisondernemers echter kunnen doen, is met hun rouwbrieven naar een postkantoor trekken. "Ze melden dan dat het om rouwbrieven gaat, en de bediende zal vanaf dan absolute voorrang geven aan dergelijke stukken in de postketen. Ze worden samen met de aangetekende zendingen in een speciale zak gestoken, zodat elke postbode weet dat hij zijn uiterste best moet doen om de brieven zo snel mogelijk af te leveren", verklaart Lens. De rouwzegel is volgens hem niet meer dan een elegante en duidelijke manier om rouwbrieven te frankeren.

De kritiek van de VARU dat er geen zelfklevende rouwzegels bestaan, weerlegt de woordvoerder door te stellen dat er evengoed normale en neutrale zelfklevende zegels op dergelijke stukken mogen gekleefd worden. Fred Lens is naar eigen zeggen erg geraakt door de kritiek van de uitvaartsector en vindt het erg voor alle postbodes om dergelijk nieuws te vernemen, terwijl ze volgens hem elke dag hun best doen om een zo goed mogelijke dienstverlening te verzorgen.

11:59 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.