05-03-09

er was ook steun...

wilms
Herman Wilms steunt poststaking
Strijd tegen sluiting kantoor Hoogtepunt 100

De Post voerde een driedaagse stakingsactie. De postmannen konden alvast op begrip rekenen van Herman A.O. Wilms. Hij strijdt tegen de sluiting van het postkantoor aan het Hoogtepunt 100 in Vorst.

'Ik heb alle begrip voor de acties van de postmannen. Ik heb met mijn postbode een persoonlijke band. We noemen elkaar bij de voornaam. We kennen elkaar en ik wil dat dit zo blijft', zegt Herman Wilms uit Vorst.

De twee postkantoren in Vorst zijn voorbeelden van de geografie in Brussel. De hoofdstad kent veel heuvels en hoogteverschillen. Het kantoor aan het Sint-Denijs-plein ligt twintig meter boven de zeespiegel. Dat aan het Hoogtepunt 100-plein ligt honderd meter boven de zeespiegel. Het hoogst gelegen kantoor, oogt bijzonder fris. Nog geen vier jaar geleden werd het mooi opgeknapt. Volgens de nieuwe plannen, zou het nu dicht moeten. Buurtbewoner Herman A.O. Wilms (74) is daar fel tegen gekant.

'Op en rond Hoog Vorst wonen 20.000 mensen, die nu allemaal gebruik maken van dit postkantoor. Wanneer het kantoor sluit, moeten ze eerst tachtig meter dalen tot het Sint-Denijs-plein en dan weer 80 meter hoogteverschil overwinnen naar Hoog Vorst. Dat is ongepast.'

Wilms zette vorige herfst al een actie op. Hij mocht zijn standpunt op de gemeenteraad uiteenzetten en hij schreef brieven naar de bevoegde instanties: de directie van De Post, minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte. Toen die haar post verliet, wendde Wilms zich tot haar opvolger Steven Vanackere, een Brusselaar nota bene.'

'Nee, Steven Vanackere heeft nog niet gereageerd. Maar daarnet zag ik onze burgemeester Magda De Galan (PS) en ze toonde me een brief die ze aan Vanackere heeft gestuurd. Daarin spreekt ze over mijn brief aan hem en roemt ze me voor mijn inzet voor het behoud van het postkantoor. Het kan allemaal helpen.'

Fred Lens, woordvoerder van De Post, reageerde op de acties van Wilms: 'We merken een grote bezorgdheid in de gemeenten waar we onze herstructurering al doorvoerden', zegt hij. 'Maar uit onze enquêtes blijkt wel dat klanten heel snel tevreden worden als ze hebben kennisgemaakt met het nieuwe postpunt. Daar kunnen ze tot negentig procent van alle verrichtingen doen.'

20:30 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.