26-03-09

PostPunt... geen waardige alternatief...

post02"PostPunten geen waardig alternatief voor postkantoren"

PostPunten zijn geen waardig alternatief voor de klassieke kantoren van De Post. Dat zegt Test-Aankoop, die in oktober vorig jaar 164 PostPunten onderzocht. De consumentenorganisatie stelde vast dat de bedienden duidelijk kennis missen over de producten die er worden verkocht en vindt dit geen goede zaak voor de consument.
De liberalisering van de postmarkt blijkt nu al nefast te zijn, luidt het.

"Ontstellende resultaten onderzoek"
Behalve in de klassieke kantoren biedt De Post ook in een reeks PostPunten bepaalde diensten aan. Die PostPunten zijn te vinden in onder meer supermarkten, krantenwinkels en treinstations.

Test-Aankoop stuurde in oktober vorig jaar anonieme onderzoekers op pad om na te gaan hoe de PostPunten het doen. Het resultaat is volgens de consumentenorganisatie ontstellend. Bijna de helft van de bedienden leverde naar verluidt een ondermaatse service. Zelfs met de meest eenvoudige vragen wisten sommigen geen raad. Ook de producten van De Post zijn minder goed gekend. Het personeel is wel vriendelijk, maar weinig bereidwillig, luidt het verdict.

"Niemand wordt hier beter van"
"Het enige voordeel van een PostPunt lijkt wel dat het doorgaans langere openingstijden heeft dan het klassieke postkantoor. Voor de rest wordt niemand er echt beter van. Noch de klant, die er - afgezien van de basisverrichtingen - vaak weinig gedaan kan krijgen. Noch voor de winkelbediende, die dikwijls alle moeite van de wereld heeft om de postdiensten te combineren met zijn normale activiteiten", schrijft Test-Aankoop, dat pleit voor beter en opgeleid personeel.

"Bezinning nodig"
De resultaten tonen volgens Test-Aankoop aan dat de reorganisatie van de postmarkt nu al ten koste gaat van de dienstverlening.

"Het lijkt er dan ook op dat de liberalisering van de postmarkt geen goede zaak is voor de consument. Een PostPunt blijkt immers geen volwaardige vervanger van het klassieke postkantoor (...) Nochtans gaat de sluiting van die kantoren onverminderd voort: zopas werd aangekondigd dat De Post er opnieuw een honderdtal zal sluiten. Het is tijd dat De Post en de overheid zich zouden bezinnen over dit offer van de kwalitatieve dienstverlening op het altaar van de rentabiliteit."

Reactie van De Post:

"Test-Aankoop-enquête geeft vertekend beeld"

De enquête van Test-Aankoop geeft een vertekend beeld van de PostPunten. De kwaliteit kan inderdaad nog verbeteren, maar sinds oktober vorig jaar is er al één en ander gebeurd. Bovendien blijkt uit eigen bevragingen dat de klanten in grote meerderheid tevreden zijn over de PostPunten. Dat zegt de woordvoerder van De Post, Piet Van Speybroeck.

"Stappen voor verbetering"
Van Speybroeck zegt gemengde gevoelens te hebben bij de enquête van de verbuikersorganisatie. Het klopt inderdaad dat de kwaliteit van de PostPunten kan verbeteren, maar daarvoor zijn al stappen gezet, luidt het.

"Vergeet niet dat we in drie jaar tijd meer dan 600 PostPunten hebben opgericht: dat is zeer veel in zeer weinig tijd. Nu we stilaan op kruissnelheid komen, kunnen we nog meer gaan focussen op kwaliteit", stelt de woordvoerder.

"Vragen over ongewone verrichtingen"
Hij wijst er ook op dat het onderzoek een vertekend beeld geeft. De vragen die Test-Aankoop stelde, hebben volgens De Post vooral betrekking op zeer ongewone en uitzonderlijke verrichtingen.

"Ze zijn dus helemaal niet representatief voor de grote meerderheid van de verrichtingen die dagelijks in de PostPunten worden gevraagd: frankering van gewone zendingen, eenvoudige aangetekende zendingen, versturen en ontvangen van pakjes, ..."

"Klanten grotendeels tevreden"
Van Speybroeck benadrukt daarnaast dat er sinds oktober vorig jaar ook één en ander is gebeurd. Alle PostPunten kregen ondertussen bijvoorbeeld een elektronische informatietool ter beschikking waar klanten terecht kunnen met alle mogelijke vragen.

Tot slot geven interne bevragingen aan dat de klanten van de PostPunten "in grote meerderheid" tevreden zijn. Zij vinden volgens De Post dat de PostPunten goed bereikbaar zijn, ruime openingsuren hebben, vriendelijk bediend worden, enzovoort.

14:45 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.