28-03-09

doodsbrieven komen toe... na begrafenis...

DOODSBRIEVEN KOMEN WEEK NA BEGRAFENIS TOE
Pierre Vanrijkel dient klacht in tegen De Post

Pierre Vanrijkel verstuurde na de dood van zijn vrouw doodsbrieven met De Post maar sommige kwamen pas zes dagen na de begrafenis toe bij de bestemmelingen.

Nog dit jaar zouden Pierre Vanrijkel en zijn vrouw Marie-Marlène hun gouden huwelijksverjaardag vieren. Er waren al regelingen getroffen voor een feest, maar plots werd Marie-Marlène ongeneeslijk ziek. 'Leverkanker', vertelt een bedroefde Pierre. 'Ze overleed op 4 maart. De dag erna om 16.30uur gaf mijn zoon aan het loket in het postkantoor van Tienen doodsbrieven af voor versturing. Er werd hem meegedeeld dat de brieven nog diezelfde avond zouden vertrekken en zeker 's anderendaags bij de bestemmelingen zouden toekomen.'

Vanrijkel is erg goed bekend in imkerskringen. Hij is bijenteler. Het verbaasde hem dat veel van zijn vrienden niet op de uitvaartplechtigheid waren op 10 maart. 'Van een vakbondsman van De Post vernam ik dat de brieven vermoedelijk niet tijdig waren bedeeld door de driedaagse poststaking, die op 4 maart was beëindigd. Ik kreeg te horen dat er normaal geen vertraging meer mocht zijn in de postbedeling. Zeker niet voor doodsbrieven, die volgens de postdiensten alle prioriteit krijgen voor verwerking.'

Bij navraag bleek dat sommige bestemmelingen het doodsbericht pas enkele dagen na de begrafenis hadden gekregen. In Riemst kwam een brief toe op 16 maart. Vanrijkel: 'Mijn vraag luidt nu: waar zijn de overlijdensberichten, die dus volgens de regels alle prioriteit genoten, zoveel dagen blijven hangen? Ik zal op die vraag wel nooit een antwoord krijgen.'

Vanrijkel diende klacht in bij De Post in Brussel. 'Ik vraag ook een schadevergoeding voor de portkosten en de drukkosten van de brieven. Ik neem een advocaat onder de arm om te bepalen of ook een morele schadevergoeding tot de mogelijkheden behoort. Ik heb al dikwijls gehoord dat De Post het faillissement tegemoet gaat. Pas nu begin ik echt te geloven dat zoiets niet uitgesloten is. Dit is geen service. Ik had steeds veel sympathie voor De Post en het postpersoneel, maar wat nu gebeurde, grieft me ten zeerste.'

'Twee jaar geleden waren mijn vrouw en ik voor tien dagen op reis in Venezuela. We verstuurden van daar zichtkaarten met de gewone post. Zij waren voor ons in België. Een gewone postkaart was met DHL op twee dagen tijd bij de bestemmeling.'

13:30 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Drama Sterven doe je slechts éénmaal ... voor die mens is het een drama dat die doodsbrieven niet tijdig besteld werden. Jammer ... Ik hoop dat die staking zinvol was ...

Gepost door: Vrijdenker | 28-03-09

Erg vind ik zoiets Polleke ... En voor de rest? Kan ik het niet beter verwoorden dan wat hieronder reeds staat.
hélemaal met vrijdenker eens dus.
Een drama ...

Gepost door: klaverke | 28-03-09

De commentaren zijn gesloten.