07-06-09

per dag 3200 poststukken kwijt... in Nederland...

steenwijk_jpg_633123d
Per dag 3200 poststukken kwijt

Ambulancechauffeur Hans Steenwijk (50) zit met de handen in het haar. Al ruim een jaar blijft zijn brievenbus geregeld leeg. Hij heeft er genoeg van en is, na geregelde contacten met het postbedrijf, zeer teleurgesteld in de geboden service.

„Laatst was het weer raak. Doordat de aanslag van de wegenbelasting niet werd bezorgd, vergat ik deze te betalen en heb ik een boete van 50 euro gehad. Ook mijn bankpasje, dat op 9 april door de bank is verzonden, is nooit aangekomen. Ik heb vorige week weer een nieuwe aangevraagd, maar kan ondertussen niet pinnen doordat de bank mijn rekening heeft geblokkeerd."

Ontslagen

Steenwijk heeft reeds meerdere malen contact gehad met verschillende vestigingsdirecteuren, maar een structurele oplossing blijft uit. Wel weet hij te vertellen dat er twee postbezorgers, verantwoordelijk voor het postgebied waaronder hij valt waarin hij woont, zijn ontslagen. „Toen de eerste postbode ontslagen werd, kreeg ik een paar beschimmelde oude brieven toegestuurd. De man had ze kennelijk thuis bewaard."

Een woordvoerster van TNT Post bevestigt dat er het afgelopen jaar geregeld contact is geweest met de heer Steenwijk. Ook meldt zij dat er inderdaad twee krachten in diens postgebied op non-actief zijn gesteld omdat zij minder goed functioneerden. „Ondanks een gedegen aannamebeleid zitten er af en toe minder goede krachten bij de 48.000 postbezorgers die we in het land hebben lopen." Ze stelt de gang van zaken zeer te betreuren. „Het logistieke proces is helaas niet onfeilbaar. Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat 99,8% van de zestien miljoen dagelijks verzonden poststukken bezorgd wordt. Gemiddeld raken er dus 3200 stukken per dag kwijt. Dit cijfer is echter deels gebaseerd op vertrouwen en aannames. Wij kunnen niet controleren of een postbode zijn post in een verkeerde brievenbus stopt. Of dat mensen verhuisd zijn zonder ons te hebben ingelicht. Deze post wordt dan gewoon als bezorgd aangemerkt. Het daadwerkelijke aantal verkeerd bezorgde of kwijtgeraakte stukken kan dus veel hoger uitvallen."

TNT Post wil graag in overleg met de heer Steenwijk tot een duurzame oplossing komen. Hiertoe zal de komende dagen contact met hem worden opgenomen, verzekerde de woordvoerster. Ook wil zij de heer Steenwijk uitnodigen voor een rondleiding door de lokale vestiging. „Wellicht dat er zo wat meer wederzijds begrip ontstaat."

Een dag nadien is de heer Steenwijk reeds gebeld. De medewerkster die hem te woord staat is echter niet op de hoogte van de in het systeem geregistreerde klachten. Hoewel hij hier enigszins verbolgen over is, besluit hij toch in te gaan op de uitnodiging om op de TNT-vestiging in Den Haag te komen praten. „Dit moet stoppen. Ik wil gewoon mijn post ontvangen."

11:19 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.