25-08-09

TNT pakketpost gaat digitaal...

TNT Post Pakketservice heeft op al zijn 37 distributievestigingen een nieuwe track & trace-oplossing geïmplementeerd. Alle 2.500 pakketbezorgers maken gebruik van een handterminal waarmee afleveringen digitaal en realtime worden geregistreerd. Klanten kunnen pakketten nu online volgen.

De oplossing is geïmplementeerd door ICT-dienstverlener Zetes die hiervoor ook zijn logistieke softwarepakket Medea Logistics Execution heeft ingezet.

Centrale planning

Het Medea-pakket bevat een webapplicatie voor de centrale planning van de pakketten op alle routes in Nederland. De chauffeurs gebruiken een Motorola MC70-handterminal voor de registratie van alle mogelijke afleveractiviteiten, zoals het verzamelen van handtekeningen, leveringen onder rembours en het afgeven van pakketten bij de buren in geval van afwezigheid.

Geen papieren rompslomp

"De chauffeur scant het pakket tijdens elke stap in het verzendproces", vertelt Albert Rodenboog, Operationeel Directeur van TNT Post Pakketservice. "De software helpt hem daar zelfs aan herinneren, zodat hij geen stap per ongeluk kan overslaan. Het apparaat vereenvoudigt het werk van de chauffeurs en het scheelt veel papieren rompslomp."

Klanten kunnen online volgen

Met de handterminals hebben chauffeurs via Gprs-communicatie realtime contact met de centrale administratie van TNT. Vanuit hieruit worden gegevens weer doorgestuurd naar achterliggende ICT-applicaties waardoor klanten op hun beurt de pakketten online kunnen volgen.

Masterproject

De implementatie van Medea en de handterminals vond plaats tussen november 2008 en juli 2009. Het maakt onderdeel uit van het masterproject Chauffeur gaat Digitaal dat bij TNT Post Pakketservice loopt.

 

17:14 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.