28-10-09

minder agressie... door open loket...

agressie 5
Minder agressie dankzij open postloket

De Post haalt geleidelijk de glazen wanden weg uit de postkantoren. Toch is dat veiliger, zegt security manager Herwig Van Hoey.

Het aantal gewapende overvallen op postkantoren daalt sterk. In 2006 en 2007 vonden er nog 38 plaats. Vorig jaar waren dat er 25 en dit jaar telde De Post er nog maar 13. Dat komt door een hele reeks beveiligingsmaatregelen. Daaronder valt ook de vernieuwing van de kantoren: die krijgen open loketten, want veel geld ligt er toch niet meer. ‘Wie geld van zijn rekening afhaalt of grote sommen moet terugkrijgen, geven we een bankkaartje voor een eenmalige afhaling', zegt Herwig Van Hoey. ‘Dat kaartje hoef je alleen maar in de geldautomaat in het kantoor te stoppen om het geld te krijgen.'

De postbeambten kunnen geen geld uit die automaat halen, alleen de geldkoeriers hebben die bevoegdheid. Als iemand de automaat zou proberen op te blazen met dynamiet, wordt het geld gekleurd. Als de postbeambten grote sommen ontvangen, stoppen ze die onmiddellijk in een kluis, waar enkel de geldkoeriers toegang tot hebben. In de kantoren hangen ook camera's, die de veiligheid volgens Van Hoey eveneens opdrijven.

De Post heeft al 120 van de zevenhonderd postkantoren vernieuwd. Het kantoor Rogier in Schaarbeek is het recentste. ‘Zonder dat glas hebben we een veel beter contact met de klanten en door de geldautomaat kunnen we ons ook al niet meer vergissen met het wisselgeld', zegt Annie Van Hove, die er al meer dan twintig jaar aan het loket zit. Kantoordirecteur Abdellah Boumanar ziet minder agressie in zijn kantoor. ‘Door die glazen wanden moesten mensen veel luider roepen. Als ze hun zin niet kregen, durfden ze ook al eens op het glas te kloppen. Nu doen ze dat niet meer. Het is voor het personeel ook veel gemakkelijker om discreet te vertellen dat iemand geen geld krijgt omdat hij onder nul zit.'

Bij de invoering van het systeem was er nochtans wel wat schrik bij het postpersoneel, geeft Chris Boijen van de psychosociale preventiedienst toe. ‘Wij hebben recent een enquête gehouden, waaruit blijkt dat iedereen het open loket een enorme vooruitgang vindt. Het contact met de klanten verloopt vlotter en de verbale agressie is enorm gedaald.'

Slechts één negatieve opmerking kreeg Boijen af en toe te horen: de postbeambten hebben hier en daar wat problemen met de slechte hygiëne van sommige klanten.

14:30 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

open loket ....en de "zever" die anders op het glas hangt komt nu in je gezeicht terecht !!

Gepost door: aluap | 28-10-09

De commentaren zijn gesloten.