17-11-09

TNT gaat zijn klanten verwennen...

tnt-complicatedEen dagje spijbelen voor een pakje hoeft niet meer. TNT Post wil in 2010 een proef starten met bezorgprognoses. Kopers van webwinkels kunnen op de ochtend van levering online via ‘Track & Trace’ zien wanneer ze de postbode kunnen verwachten. Ook is een notificatie via de sms of per e-mail mogelijk. De bandbreedte van de prognose wordt twee uur. Bijvoorbeeld tussen tien en twaalf, of tussen drie en vijf.’

De prognoses zijn mogelijk door de informatie die het pakkettenbedrijf ophaalt via de handcomputers van chauffeurs. TNT Post directeur Gerrit Mastenbroek: ‘In 2008 liepen die nog met papieren lijsten rond, maar sinds dit jaar werken we met die handhelds, waaraan een ERP datawarehouse is gekoppeld. We laten een logaritme los op de historische data, waardoor we straks prognoses kunnen doen met een zekerheid van 98 procent.’

‘Ontvanger verwennen’

Gerrit Mastenbroek wil dat de bandbreedte van de prognoses uiterlijk in 2012 is bijgesteld naar één uur. Tot die tijd wil TNT Post Pakketservice de klant ook steeds meer invloed geven op de bezorging, bijvoorbeeld door aan te geven dat een ander moment beter uitkomt of door een alternatief adres aan te dragen: ‘Die services moeten nog worden ontwikkeld, maar daar willen we zeker naartoe. We willen de ontvanger verwennen. Betere informatieverstrekking over bezorgtijden staat bovenaan ons prioriteitenlijstje.’

21:30 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.