22-11-09

We krijgen nieuwe fietsen... Duitse...

facteur vv
Postbodes rijden in toekomst op Duitse fietsen

De Post laat Ludo vallen

Slecht nieuws voor fietsenbedrijf Ludo uit Kortenberg. Hun rode fietsen op maat voor postbodes worden binnenkort ingewisseld voor Duitse exemplaren. En daar zijn ze allerminst mee opgezet.

Iedereen In het straatbeeld zijn De rode fietsen van de postbodes zijn een vertrouwd gezicht in ons straatbeeld. De voorbije acht jaar werden deze Granville-fietsen vervaardigd door het Belgische fietsenbedrijf Ludo uit dat zijn hoofdzetel heeft in het Vlaams-Brabantse Kortenberg.

Recent schreef De Post een Europese aanbesteding uit om een nieuw exemplaar te leveren. 'Op zich was dat al opmerkelijk', zegt algemeen directeur Johan Huygens van Ludo. Dat bedrijf begon in 2001 fietsen te leveren voor De Post. 'Oorspronkelijk berekende De Post in zijn budget een fietsenlevering voor drie jaar. Onze fietsen bewezen hun degelijkheid en gaan al liefst acht jaar mee. Nooit hebben wij in al die jaren één klacht ontvangen. Nooit is de verzekering moeten tussenkomen. Het is geen evidentie om een model uit te tekenen dat honderd kilogram gewicht kan torsen, naast het lichaamsgewicht van de postbode. Wij waren daar in alle bescheidenheid in geslaagd.'

'Voor de nieuwe aanbesteding hadden we de fiets gemoderniseerd en zelfs zo ontwikkeld dat hij makkelijk omgebouwd kon worden tot elektrische fiets. De nieuwe prijs was ook significant lager dan de prijs van acht jaar geleden. De leveringsprijs was ruim tien procent lager, maar blijkbaar verkiest De Post toch om met het Duitse Speedliner in zee te gaan', reageert Huygens verontwaardigd. 'Natuurlijk respecteren wij de eventuele wet van de sterkste, maar er worden een aantal overwegingen over het hoofd gezien die een goede huisvader wel maakt . Wij hebben een uitgebreid netwerk van fietshandelaars waar de fietsen goed onderhouden kunnen worden.'

'Bovendien had het ook een positieve uitwerking op onze economie. Het frame werd gebouwd door een Belgische firma en gelakt door een Belgische producent. In onze buurlanden Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland, rijden postbodes rond met fietsen die in die betrokken landen zijn gemaakt. Daar werden we geloofd om onze prijsofferte en ontwerp maar was het antwoord duidelijk. Maar ze kozen niet voor buitenlandse fietsbouwers. Blijkbaar is bij ons het Belgische gevoel weer en keer ver te zoeken en dat is best jammer', zegt Huygens.

Piet Van Speybroeck, woordvoerder van De Post bevestigt de deal met het Duitse Speedliner. 'We waren volgens de regels verplicht een Europese aanbesteding te vragen. En dan ga je kijken naar rationele, strikt neutrale aspecten als prijs, kwaliteit, bepaalde tests. We hebben alles geëvalueerd en beslist Duitse fietsen te bestellen. We hebben het spel correct gespeeld. We gaan binnenkort samen zitten met de Granville-verdelers om onze gemotiveerde beslissing nog eens toe te lichten.'

De veranderingen bij De Post hebben geen zware gevolgen voor het bedrijf met hoofdzetel in Kortenberg. 'Uiteraard is dit geen goed nieuws, maar we hoeven ons geen zorgen te maken. Het bedrijf is financieel gezond. Dat bewijst onze omzet, die het afgelopen jaar met 9,7procent steeg. De verkoop verloopt zeer goed. Het is gewoon een gemiste kans dat we niet langer de kans krijgen om een betrouwbaar product aan de man te brengen. Want wereldwijd zijn er geen tweehonderd producenten die zo'n model kunnen vervaardigen. Nogmaals, dit is een zeer jammerlijke beslissing. We liggen niet wakker van het financiële plaatje, wel van verontwaardiging', besluit Huygens.

10:00 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Awel hé Misschien gaan ze binnenkort wel in zee mat Quick-Step, kwestie van shirtsposoring, dat toeterke is imers ook niet meer wat het geweest is, dat stond nl voor degelijkheid.

Gepost door: Berre | 22-11-09

De commentaren zijn gesloten.