31-03-10

ken uw plaats... in het netwerkstructuurplan...

dcrn136l

20:35 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

25-03-10

er zijn nog tevreden klanten...

postbedrijven 1
Belg tevreden over De Post

 

Over het algemeen is de Belgische consument tevreden over de postdiensten. Dat blijkt uit een studie die werd besteld door het BIPT. Hoewel hij hoog ligt, vinden zes personen op tien dat de prijs van een postzegel correct is.

Elke maand verstuurt de Belg 3,34 brieven (tegenover 6,52 in 2006) en ontvangt hij er 38,6. Dat is 2,5 keer meer dan het Europese gemiddelde. Bij de ontvangen brieven hoort ook de "geadresseerde" reclame.

Drie op tien personen vinden de snelheid van levering van essentieel belang (tegen 45 procent in 2006), maar het uur waarop de postbode langskomt met de gewone post wordt steeds minder belangrijk. Voor 43,5 procent van de bevraagden heeft dit geen enkel belang.

Het merk Post blijft een vaste waarde. Niettemin blijken verschillende bevraagden niet op de hoogte waar zich Postpunten bevinden. Over het algemeen krijgen het postkantoor en de Postpunten dezelfde tevredenheidsgraad (7,3/10 en 7,28/10).

De studie toont ook aan dat 24,9 procent van de bevraagden geen post ontvangen, 13,8 procent gaat nooit naar een postkantoor, 61,5 procent zet nooit een voet in een Postpunt en 30 procent weet niet waar het dichtst bijzijnde Postpunt zich bevindt.

14:53 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

24-03-10

de postschool... vroeger...

20:00 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Gent heeft ze nu ook... de zonnepanelen...

zonnepanelen
De Post neemt aan Stapelplein zonnepanelen in gebruik

De 296 zonnepanelen van het postverdeelcentrum Gent Stapelplein zijn sinds gisterochtend aangesloten op het elektriciteitsnetwerk.

'Het gebruik van hernieuwbare energie vormt al een aantal jaren een belangrijk onderdeel van het Green Post-programma', zegt Wim De Belie, energiemanager bij De Post. 'We hebben in totaal meer dan duizend gebouwen en in de nabije toekomst gaan we het aantal zonneparken nog opdrijven. Tegen 2012 willen we immers onze CO2-uitstoot verminderen met 35procent en het energieverbruik laten dalen met 15procent.'

De zonnepanelen werden geïnstalleerd in samenwerking met het bedrijf Enfinity, geleid door Patrick Decuyper en genomineerd voor de Strafste Gentenaar.

16:15 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

DM Carbon Meter... of bereken de CO2-inpact van uw reclamecampagne...

co2 3De Post lanceert de DM Carbon Meter

Vandaag stelden De Post en Greenloop tijdens de Marketing Day de DM Carbon Meter voor. Dat is een nieuwe tool waarmee de bedrijven de CO2-impact van hun reclamecampagne met geadresseerde mailings kunnen meten en optimaliseren. Zo kunnen bedrijven de impact van hun geadresseerde mailings aan hun klanten sterk terugdringen en ervoor zorgen dat ze milieuvriendelijk zijn.

De Post was het eerste postbedrijf én het eerste communicatiekanaal in België dat meewerkte aan de ontwikkeling van een instrument om de CO2-impact in de hele "levenscyclus" van een reclamecampagne met geadresseerde mailings te berekenen.

De DM Carbon Meter werd uitgewerkt door Greenloop, een Belgisch bureau van experts op het vlak van strategieën voor duurzame ontwikkeling, dat daarvoor samenwerkte met het Cross Expert Center Sustainable Development van de ACC (Association of Communication Companies).

De DM Carbon Meter spoort in elke fase in de ontwikkeling van een mailing (ontwerp, database, productie, bezorging, recyclage) op welke activiteiten broeikasgassen genereren. Zo wordt de uiteindelijke CO2-uitstoot berekend. Daarna moet voor elke fase gezocht worden naar alternatieven die minder vervuilend zijn om op die manier de verminderde CO2 te berekenen.

14:32 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-03-10

postkoets anno 2010...

postkoets
Hummer wordt postkoets

Een postkoets, wordt dat het trieste lot van de eens zo krachtige terreinwagen Hummer? General Motors stopte recent de productie van de meest gehate 4x4 maar de New-Yorkse filmmaker en artiest Jeremy Dean gaf het voertuig een nieuwe bestemming. Hij haalde de motor eruit en maakte van de snuit de bok. Het pk-monster wordt nu getrokken door twee paarden.

Het initiatief van Jeremy Dean is een knipoogje naar de crisis. Onder de Grote Depressie, begin jaren 30 van vorige eeuw, zagen veel Amerikanen zich verplicht een paard voor hun auto te spannen omdat ze geen dollars hadden voor de brandstof. Die bizarre voertuigen werden toen smalend de Hoover cars genoemd, naar de toenmalige president Herbert Clark Hoover. Dean drijft de satire nog verder en doopt zijn levensgrote voertuig de Ceo Stagecoach (de postkoets van de bedrijfsleider).

postkoets 2postkoets 3

10:24 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20-03-10

het rommelt... in Kraainem...

kraainem
'Post kan niet eeuwig meer blijven vragen van de postbodes'

De postbodes van Kraainem hebben gisteren het werk neergelegd. Ze vinden dat het nieuwe Georouteplan te veel werkdruk met zich zal meebrengen.

De meeste inwoners van Kraainem wachtten gisteren tevergeefs op post. De kranten werden nog wel bezorgd, maar nagenoeg alle postbodes legden gisteren voor de gewone brievenronde het werk neer. Aanleiding voor de stakingsactie is onvrede over 'Georoute 3'. Dat plan bepaalt nieuwe routes, volgens een strak tijdschema.

'Wij protesteren tegen de invoering van Georoute3', zegt vakbondsman Albert Vanden Eynde (ACOD). 'Net zoals de twee vorige dienstherzieningen gaat ook dit plan uit van een inkrimping van het aantal rondes. Anderhalve dienst verdwijnt.'

Hetzelfde werk voor minder postbodes, dat betekent dus een verhoging van de werkdruk. 'Het wordt teveel', gaat Vanden Eynde voort. 'Ze kunnen niet eeuwig meer blijven vragen van de personeelsleden; productiviteit is niet oneindig.'

De loketten bleven gisteren wel open, maar slechts één van de vijftien postbodes deed gisteren gewoon zijn ronde. 'Postbodes zijn zowat de enigen die in eigen vlees snijden als ze staken', stelt Marleen vande Gaer van het liberale VSOA.

'Staken betekent inkomensverlies, en het loon van een postbode is al niet bijzonder hoog. Maar vooral ook: het werk blijft gewoon liggen. De brieven moeten na de acties toch worden verdeeld, dus dat betekent alleen maar harder werken. Dat toont dus dat postbodes alleen maar staken als ze zich echt benadeeld voelen.'

'Er is bij het opstellen van dit plan weinig rekening gehouden met onze opmerkingen', zegt Vanden Eynde. Tijdens het voorafgaandelijk overleg gaven de vakbonden al een negatief advies, alleen ACV was voorzichtig positief. 'Naar de vakbonden wordt niet geluisterd, men doet gewoon verder. Alleen om de veiligheidsproblemen aan te pakken heeft men een paar kleine dingetjes aangepast. Het totale pakket blijft niettemin onaanvaardbaar voor ons. In de praktijk zullen de mensen langer moeten werken voor eenzelfde loon, en dat kan niet', aldus Vanden Eynde.

De vakbonden hebben er bij de directie op aangedrongen om nogmaals rond de tafel te gaan zitten. Maandagochtend worden de laatste ontwikkelingen voorgelegd aan de werknemers. Dan wordt beslist of de actie een vervolg krijgt.

11:51 Gepost door Pol de postman in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |