28-11-07

al 100.000 brieven voor de Sint...

SINTERKLAAS_132323h
Sint krijgt 100.000 brieven

Goedgelovige kindjes in België hebben al 100.000 brieven gestuurd aan Sinterklaas. De Belgische Post verwacht de komende dagen nog minstens eenzelfde aantal brieven met verlanglijstjes en mooie tekeningen. 
 
De Post in België heeft enkele jaren geleden een adres geopend voor alle briefjes. Dat moest voorkomen dat enveloppen met de aanduiding 'Spanje' echt naar Spanje werden gevlogen. De Post stuurt de jonge briefzenders een verrassingspakketje terug.
Als adres is gekozen voor de Spanjestraat 1 in de plaats Hemel. De postcode is
0612.

19:45 Gepost door Pol de postman in post-info | Permalink | Commentaren (2) | Tags: pol, post, postman, postbode, facteur, sinterklaas |  Facebook |

23-10-07

De postwijzer...

postwijzer
De PostPunten bieden u een nieuwe mogelijkheid om de courante producten en diensten van De Post aan te bieden: verzenden en ontvangen van pakjes en aangetekende zendingen, aankoop van pakjes, frankeertips ...

Ze bevinden zich bij u in de buurt et bieden u de waarborg van De Post.

Onze actie wil de PostPunten wat in de verf zetten en u laten kennismaken met hun gamma. Daarom heeft De Post een handig hulpmiddel uitgewerkt: de Postwijzer.

Deze is gratis beschikbaar in uw PostPunt. Het is een schijf die u handig van pas zal komen:

  1. De postwijzer zorgt ervoor dat u in één oogopslag weet waar u terecht kan voor de producten en diensten van De Post.
  2. De achterkant van de postwijzer kan dienst doen als een parkeerschijf voor uw wagen;

Deze actie loopt in de PostPunten van 29/10 tot 17/11.

Om het PostPunt bij u in de buurt te ontdekken, klikt u hier.

09:45 Gepost door Pol de postman in post-info | Permalink | Commentaren (1) | Tags: pol, post, postman, postbode, facteur, postwijzer, postpunt, parkeerschijf |  Facebook |

13-10-07

ook bij de buren is het bezuinigen...

logoTNT‘Ik zou wel iets anders willen’

Postbode De Vroe bezorgt al 33 jaar brieven in Amsterdam. ‘Ze vinden ons te duur.’

UitlegPiet de Vroe (48) is een van de 20 duizend postbodes die de toekomst met angst en beven tegemoetzien. De Amsterdammer, die lid is van Abvakabo FNV, heeft de PTT zien veranderen van een staatsbedrijf dat veel zekerheid bood, in een beursgenoteerde onderneming waar rendement en efficiëntie de toverwoorden zijn. Toen De Vroe begon, was de PTT bovendien nog een monopolist. Nu kapen Sandd en Select Mail grote klanten weg bij TNT.

‘Op mijn 16de had ik een vakantiebaantje bij de Post op de Oosterdokskade in Amsterdam. Ik ben er nooit meer weggegaan. Mijn opleiding voor automonteur heb ik niet afgemaakt.

‘De eerste jaren was je in die tijd leerlingpostbesteller. Tegenwoordig kan Jan en Alleman bij een postbedrijf gaan werken.

‘In die jaren begonnen we om 6 uur ’s ochtends met sorteren. Daarna deed je een ochtend- en een middagwijk. ’s Morgens bijvoorbeeld de Nieuwendijk, waar veel winkels zitten, en ’s middags de Jordaan. Om een uur of drie was je dan klaar.

‘Soms deed je hetzelfde loopje jaren achter elkaar. Dan leerde je iedereen in je wijk kennen. De tassen waren toen zwaarder dan nu. Mensen hadden nog geld voor een abonnement op de Nieuwe Revue of de Panorama.

‘Ik heb twintig jaar met dezelfde fiets gedaan. Een degelijke transportfiets die ik op de kop had getikt op een goed adresje bij de Albert Cuyp. Die fiets is gestolen op de Dam door een junk. De fiets stond vier meter van me vandaan. Ik ben er nog achteraan gegaan, maar die junk kon harder fietsen dan ik kon hollen.

‘Tegenwoordig werk ik in Osdorp, waar ik ook woon. We beginnen om kwart over zeven. We staan driekwart van de tijd binnen om post voor te bereiden voor de postbezorgers, die met een karretje hun wijk rondgaan. Die krijgen die gesorteerde post om een uur of twaalf. Als ze die de post te laat krijgen, loopt het mis. Dan moeten ze bijvoorbeeld hun kinderen van school ophalen.

‘Ik verdien inclusief toeslagen 1.540 euro schoon per maand. We staan al jaren stil. Mijn vrouw werkt niet meer, omdat ze MS heeft. We hebben een dochter van 15 en een zoon van 11.

‘De werkdruk is toegenomen, doordat vooral jongere collega’s zijn vertrokken. Die zagen de bui al hangen. Als ik thuiskom, ben ik vermoeider dan vroeger.

‘Ik zou wel iets anders willen doen. Ik ben best handig, bijvoorbeeld met loodgieten. Probleem is dat je vaak alleen een jaarcontract krijgt. Als ik wegga bij TNT kan ik 20 maanden meekrijgen. Dat is te weinig om het risico te nemen.’

‘Ik weet zeker dat we gaan staken als TNT onze lonen drie jaar wil bevriezen. Als de plannen van TNT doorgaan, kost me dat over een paar jaar 240 euro per maand. Dan moet ik mijn auto wegdoen.

10:15 Gepost door Pol de postman in post-info | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

11-10-07

weer een postpunt open... en een kantoor dicht...

postpuntSinds 1 oktober is het langverwachte Postpunt in Ursel open. Sinds de sluiting van het vroegere postkantoor op 19 juni 2006 moesten de inwoners liefst vijftien maanden wachten om terug van een basisdienst van De Post te kunnen genieten. In de Supra in de Rozestraat kan je terecht om postzegels te kopen en aangetekende zendingen en pakjes af te halen en te versturen.

16:45 Gepost door Pol de postman in post-info | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

19-05-07

over postpunten...

postpuntPostpunt

Het postkantoor in de Dambrugstraat , Beveren, blijft langer open omdat de opening van een Postpunt in de Sparwinkel van Melsele niet doorgaat. De onderhandelingen zijn op het laatste nippertje afgesprongen. De Post zal een nieuwe aanbesteding uitschrijven voor wie een Postpunt in Melsele wil uitbaten. Zowel kleine handelszaken als grote ketens en openbare bedrijven komen in aanmerking.

10:15 Gepost door Pol de postman in post-info | Permalink | Commentaren (2) | Tags: pol, post, postpunt, postpunten, postman, postbode, facteur |  Facebook |

20-04-07

cao 2007-2008... toepassinggebied en presenteisme...

De 3e richtlijn voor de vrijmaking van de postmarkt wordt op dit ogenblik besproken in het Europese Parlement.

 

De timing en de modaliteiten van deze richtlijn en de uitwerking van de secundaire wetgeving zullen de toekomst van de postmarkt in België, en dus de toekomst van de Post, enorm beïnvloeden.

 

De directie van De Post zal alle mogelijke stappen ondernemen op Europees en Belgisch vlak om de belangen van De Post en haar werknemers te bepleiten.

 

Het is echter onzeker wat de uitkomst van dit alles zal zijn en welk standpunt de Belgische regering zal innemen.

 

In dat licht, en als het werkvolume significatief zou verminderen, is het mogelijk dat de directie zich genoodzaakt zal zien sommige  verbintenissen die zij aangaat in deze CAO , niet na te komen.

 

In dat geval zal er een doorgedreven onderhandeling plaatsvinden met de sociale partners om de eventueel nodige maatregelen af te stemmen.

 

wordt het volgende overeengekomen:

 

Artikel 1: Toepassingsgebied

 

Deze cao is van toepassing op alle statutaire en baremiek contractuele personeelsleden (“de personeelsleden”). Ze is evenwel niet van toepassing op statutaire personeelsleden die houder zijn van een mandaat, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

 

 


Artikel 2: Uitvoering functieclassificatie akkoord en verhoging van de koopkracht

 

Vanaf 1/1/2007 worden de barema’s verhoogd, ook de barema’s voor de mandatarissen die gelden voor het berekenen van het pensioen, door de integratie van de productiviteitstoelage (ook wel “toelage verbonden aan operationele verbeteringsinitiatieven” genoemd) en het aanvullende deel van de beheerstoelage (1 % bovenop de statutair voorziene toelage). De nieuwe barema’s zijn bij deze cao gevoegd (bijlage 1).

 

Ingevolge deze integratie worden de productiviteitstoelage en het aanvullende deel van de beheerstoelage (classificatietoelage genoemd in de 20 principes van de functieclassificatie) afgeschaft.

 

Vanaf december 2007 wordt een integratietoelage toegekend aan de statutaire en contractuele personeelsleden in de weddeschalen D1, D1S, D2,  E2,  20,  30 en 42.  Deze jaarlijkse niet-indexeerbare toelage zal 150 € bedragen.

 

Vanaf 1/12/2007 worden de barema’s verhoogd met 0,5 %.

 

De plafonds aan 100 % van de haard- en standplaatstoelage zullen navenant worden opgetrokken.

 

 

Effect van de integratie op het presenteisme

 

Vermits de bestaande productiviteitstoelage alsook de 1% beheerstoelage aan het presenteisme gekoppeld zijn – en de verhoging in de barema’s niet – worden andere regelingen, voorzien in verband met de koppeling aan het presenteisme.

 

Vanaf 1 januari 2007 worden de toekenningsvoorwaarden en -modaliteiten gewijzigd van de tussenkomst van De Post bij vervoer door middel van een persoonlijk voertuig voor het woon-werkverkeer (“code 68”), inbegrepen voor de mandatarissen.

 

Code 68 wordt verhoogd, met een berekening op basis van 12 maal 75 % van de prijs van een maandtreinkaart in tweede klasse, gedeeld door 253.

 

Code 68 wordt dagelijks toegekend en zowel gekoppeld aan prestaties als aan effectieve verplaatsingen. De interimarissen en de bedienden met een vervangingsfunctie buiten hun aanhechtingskantoor krijgen voor de volledige dagen die werden gepresteerd buiten hun aanhechtingskantoor, het hoogste bedrag van:

  • de vergoeding wegens reiskost (code 14) tussen het aanhechtings- en het benuttigingskantoor;
  • de dagelijkse tussenkomst tussen de woonplaats en het benuttigingskantoor (code 68).

14:06 Gepost door Pol de postman in post-info | Permalink | Commentaren (0) | Tags: pol, post, postman, postbode, facteur, cao 2007-2008 |  Facebook |

04-09-06

nieuwe scooters...

De Post koopt milieuvriendelijke scooters

Postbaas Johnny Thys op de milieuvriendelijke scooter.
Staatssecretaris van Overheidsbedrijven Bruno Tuybens.

De postbodes bezorgen de post voortaan milieuvriendelijker. De Post heeft namelijk 700 milieuvriendelijke Piaggoscooters gekocht en gaat 50 elektrische Oxygenscooters uittesten.

De scooters, een primeur voor Europa, zijn vrijdag voorgesteld in het sorteercentrum in Anderlecht in aanwezigheid van staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens en Els Van Weert, staatssecretaris voor Sociale Economie en Duurzame Ontwikkeling.

2-takt

Tot nu toe reden de postbodes met klassieke bromfietsen met een 2-taktmotor. Vorig jaar engageerde De Post zich om tegen 2012 het energieverbruik van haar wagenpark te verminderen met 7,5 procent in vergelijking met 2005. Daarom heeft het overheidsbedrijf nu 700 thermische Piaggio Liberty scooters gekocht met een 4-taktmotor, die bijna 90 procent minder Co2 uitstoten.

De Post gaat bovendien 50 Oxygen scooters uittesten. Die rijden op elektriciteit, een primeur voor Europa, en stootten geen verontreinigende stoffen uit. De bijna geluidloze scooters hebben een lithiumbatterij "vergelijkbaar met die van een gsm", aldus woordvoerder Fred Lens. Er is een batterijlader ingebouwd, waardoor een gewoon stopcontact voldoende is om de scooters "op te laden".

Tot tachtig kilometer afleggen

De Oxygenscooters kunnen tot tachtig kilometer afleggen, een gewone postronde is gemiddeld dertig kilometer lang. De elektrische scooters zullen binnen enkele maanden worden ge‘valueerd. De Post zal dan beslissen of ze er nog meer aanschaft. Prijskaartje van de nieuwe uitrusting bedraagt bijna twee miljoen euro, aldus Suzy Costers, de directeur Purchasing & Supply van De Post.

"Maar daar staat tegenover dat de scooters niet alleen milieuvriendelijker, maar ook veiliger zijn voor de postbodes." Dit onder meer doordat de posttassen vervangen zijn door koffers en een aantal technische wijzigingen. "Twee vliegen in één klap", aldus Tuybens vrijdag. Ook Van Weert juichte het initiatief toe en zei dat de nieuwe scooters weer een "een stap dichter bij Kyoto" betekenen. De Post gebruikt sinds 2003 bromfietsen voor de postbestelling. Op dit ogenblik zijn er dat meer dan 5000. De nieuwe scooters zullen deze maand al in gebruik worden genomen.

16:14 Gepost door Pol de postman in post-info | Permalink | Commentaren (0) | Tags: postman, scooters, pol, post |  Facebook |